Çocuk yetiştirme değerlerine ilişkin ebeveyn ve ergen görüşleri

Göster/Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2019Tür
masterThesisÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Sarıkaya, M. (2019). Çocuk yetiştirme değerlerine ilişkin ebeveyn ve ergen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Çocuk Yetiştirme Değerlerine İlişkin Ebeveyn Ve Ergen Görüşleri konulu
çalışmanın amacı; Türk ebeveynlerinin öz değerlerini, çocuklarının öz değerlerini, ebeveynlerin değer eğitimi sürecinde ne gibi sorunlarla karşılaştığını, çocuk ve ebeveyn ilişkisini, çocukların sorunlarını, okuldaki değer eğitimi ve ebeveynlerin
çocuk algılarını ortaya koymaktır. Araştırma, nitel yöntemde gerçekleştirilen bir -
çalışmadır. Çalışma İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde ikamet eden 20 ebeveyn ve 20 çocuk ile mülakat gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların cinsiyeti, toplumsal konumu, aile yapısı, eğitim düzeyi, gelir düzeyi de dikkate alınarak analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen ana bulgular ve sonuçlara göre ebeveyn ve çocukların
önceledikleri değerler arasında benzerlik olduğu kadar farklıların da olduğu
görülmektedir. Çocukların dürüstlük, dindarlık, başka insanlara karşı saygı ve hoşgörüyü önemli değerler olarak ifade etmesi ebeveynlerin değer sıralaması ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir. Burada ebeveynlerin değer eğitiminin çocuklar
üzerindeki etkisi ve çocukların istediği değerlerin aile tarafından verildiği anlaşılmaktadır. Aynı zamanda çocukların bağımsızlık değerini öncelemesi,
ebeveynlerin ise bu değeri önemsiz görmesi kuşak çatışmasının olduğunu
göstermektedir. Çocukların en önemli isteklerinden biri; anlaşılmaktır. Günümüzde değerler dönüşüm içerisindedir ve bu durum çocuk ve ebeveyn ilişkisini
olumsuz yönde etkilemektedir. Popüler kültür, çocukların beklentilerinde artışa
neden olmuş, ihtiyaç fazlası şeylere yönlendirerek çocukları tüketim aracı olarak kullandırmaktadır. Türk kültürü açısından aile, yetiştirme değerleri, çocuğun eğitimi
önemli bir yere sahiptir. Dolayısıyla, aile ile birlikte okula da büyük sorumluluk düşmektedir. Bu anlamda gelecek nesillerin sağlıklı değerlerle yetişebilmesi için
eğitim sisteminde “değer eğitimi” bir başlık olarak alınıp bu yönde yöntemlerin
geliştirilmesinin faydalı olabileceği düşünülmektedir. The subject of the work is to investigate the eigenvalues of Turkish parents, the
children’s eigenvalues, the experienced problems of parents in the value education,
child and parent relationship, child’s problem, value education in the school and
child perception of parents. The research has a qualitative study. 20 parents and 20 children residing in the city of Istanbul have been interviewed in the study. Gender,
social position, family structure, education level, income rate of participants take into
account analyzed. According to the findings and results of the study, there are similarities and
differences between the values of parents and children. Children generally attach
importance to this values; honesty, religion, respect and tolerance to other people so,
has been detect to be compatible with the parents value order. It is detected that the
values attaced importance by children are effective on the values education of the
Turkish families. At the same time, children prioritize to the independence value but
according to parents this value insignificant. So, generation conflict seen. One of the most important requests of children is to be understood by parents. Values are in transformation and this situation negatively affect the relationship
between child and parent in today’s society. Populer culture has caused an increase in the expactations of children so children turn to comsumption. Rearing values has
an important place in terms of Turkish culture. So, family and school has great responsibility. Value education methods should developed for the growth of future generations with healthy value.
Koleksiyonlar
- Sosyoloji [9]