Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ve kişilik özelliklerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının onların kişilik özellikleriyle ilişkieri açısından incelenmesidir. Ayrıca demografik değişkenlerle de İnternet Bağımlılığı ve Kişilik Özellikleri arasında ilişkiye bakılmıştır. Çalışma grubunu lisans üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında danışmanla birlikte geliştirdiğimiz Kişisel Bilgi Formu, Young tarafından geliştirilen ve Horzum, Çakır-Balta tarafından türkçeye uyarlanan İnternet Bağımlılığı Testi ve Beş Faktör Kişilik kuramından yola çıkarak Bacanlı, İlhan ve Aslan tarafından geliştirilen Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi uygulanmıştır. Ölçekler sosyal medya üzerinden hesaplarında üniversitede eğitim aldıklarını belirten öğrencilere rastgele gönderilmiştir. 900`den fazla öğrenciye ulaşılmasına rağmen çalışmaya 309 kişi katılmıştır. İnternet bağımlılığının ve kişilik özelliklerinin üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirleyebilmek adına bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Diğer taraftan, internet bağımlılığı ve kişilik özelliklerinin üniversite öğrencilerinin sınıf düzeylerine ve internet kullanım sürelerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirleyebilmek adına ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği gerçekleştirilmiştir. Son olarak, üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Analizler IBM SPSS Statistics 22 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre internet bağımlılığı öğrencilerin cinsiyeti ve eğitim aldıkları sınıfları açısından farklılık görülmemiştir. Diğer yandan internet bağımlılığı interneti kullanım süresiyle anlamlı farklılık göstermiştir. Kişilik özellikleri ve cinsiyyet arasındaki ilişkiyi ele alıcak olursak dışadönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk kişilik özelliklerinin hem kız, hem erkek öğrencilerde birbirlerine benzer oldukları görülmüştür. Bunların yanı sıra duygusal dengesizlik kişilik özelliğinde ise kızların puan ortalamalarının erkeklere göre anlamlı biçimde daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflar ve internet kullanım süresiyle kişilik özellikleri arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin kişilik özellikleriyle ilişkisinde, internet bağımlılığı duygusal dengesizlik ile pozitif yönde anlamlı ilişkisi bulunmuştur; diğer taraftan internet bağımlılığı düzeyi yumuşak başlılık ve sorumluluk ile ise negatif yönde anlamlı ilişkili bulunmuştur. Son olarak, üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin dışadönüklük ve deneyime açıklık ile anlamlı bir ilişki sergilemediği saptanmıştır. The main purpose of this study is to examine the relationship between Internet Addiction and Personality Traits among university students. In addition, the relationship of Internet Addiction and Personality Traits with demographic variables was also examined. The group of study are undergraduate university students. For the collection of data, three different evaulations were done. Firstly, a Personal Information Form, which was composed with the help of the Advisor, was used. Secondly, "Internet Addiction Test", which was desgined by Young and translated to Turkish by MB Horzum and OC Balta was utilized. Lastly, "Adjectives Based Personality Test", based on the Five Factor Personality Theory, and designed by Bacanlı H, İlhan T, and Aslan S was used. Students were randomly selected from social media accounts based on their education details, and the forms were sent to them. More than 900 students were contacted for this study, however, 309 people participated. An independent sample test was used to determine whether internet addiction and personality traits differ significantly according to the gender of university students. On the other hand, one-way analysis of variance (ANOVA) technique was used to determine whether internet addiction and personality traits differ according to the grade levels, and internet usage time of university students. Finally, the Pearson Correlation Coefficient was used to examine the relationship between internet addiction and personality traits in university students. The analyses were performed using IBM's SPSS Statistics 22.0 software. According to the findings obtained from the study, no differences were found in terms of the gender of the students with internet addiction, and their level of education. However, the study proved that internet addiction differed significantly with respect to the duration of internet usage. If we consider the relationship between personality traits and gender, it was observed that the personality traits of extraversion, openness to experience, mildness, and being responsible were similar in both female and male students. In addition to these, it was observed that the mean scores in the emotional instability personality trait section of the test for girls were significantly higher than that of boys. There was no significant correlation between the classes in which the students studied, and the duration of internet use and their personality traits. In the relationship between internet addiction levels of university students, and their personality traits, internet addiction was found to be positively related with emotional instability. In contrast, internet addiction level was found to have significant negative correlation with respect to amenability and responsibility. Finally, it was determined that university students' internet addiction levels did not significantly correlate with extraversion and openness to experience.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QqsHvWQOBhaeSP8tEs4MTiqh50DWIrUIFRAkSZ3b7rvKhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3580
Koleksiyonlar
- Eğitim Yönetimi [261]