Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik rollerininin yordanmasında okul ikliminin etkileri
Citation
Erdoğdu, M. Y., Umurkan, F. (2014). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik rollerinin yordanmasında okul ikliminin etkileri. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4) 155-172.Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; “Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Rollerinin Yordanmasında Okul İkliminin Etkilerini” ortaya koymaktır. Bu nedenle bu araştırma betimsel ilişkisel modelde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul Küçükçekmece İlçesinde bulunan tüm okullardır. Araştırmanın verileri random olarak seçilen 10 okuldan araştırmaya gönüllü olarak katılan 375 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmada “Teknolojik Liderlik Rolleri Ölçeği” ile “Okul İklimi Betimleme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Çoklu Regresyon Analizi, T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre okul iklimi ve alt ölçeklerinin teknolojik liderlik rolleri üzerindeki önem sırası; yakından kontrol, destekleme, mesleki dayanışma, samimiyet ve ilgisiz davranışlardır. Özel okullarda çalışan ve bilgi teknolojileri konusunda daha önceden eğitim almayan öğretmenler okul idarecilerini teknolojik liderlik açısından daha başarılı algılamaktadırlar. Ayrıca okuldaki öğretmen sayısı arttıkça ve genel olarak okul yöneticinin yaş düzeyi azaldıkça okul yöneticileri teknolojik liderlik açısından daha başarılı algılanmaktadırlar. Sonuç olarak, okul ikliminin sağlıklı olması öğretmenlerin, okul idarecilerinin teknolojik liderlik özelliğine dönük algılarını olumlu yönde etkilemektedir. The main objective of this study is to present “The Effects of School
Climate on Predicting the Principals’ Technological Leadership Roles”. Therefore, this
study has been practiced in descriptive correlational survey design. The population of this
study is all schools in Küçükçekmece, İstanbul. The data to the study has been gathered
from 10 schools chosen randomly and from 375 teachers who took part in it willingly.
“Technological Leadership Roles Scale” and “Descriptive School Climate Scale” have
been used in the study. Multiple Regression Analysis, T-test and One-Way Analysis of
Variance have been used in data analysis. According to the data obtained, the order of
importance of school climate and its sub-scales on technological leadership roles is as
follows: close control, support, professional solidarity, sincerity and off-task behaviors.
The teachers who worked at private schools and did not get education on information
technologies before perceive their principals as more successful in terms of technological
leadership. Moreover, principals are regarded as more successful in terms of technological
leadership as the number of teachers in a school increases and as the principals get younger.
As a result, a healthy school climate affects teachers’ perception of their principals’
technological leadership positively.