Yeni türk edebiyatında çocuk-çocukluk temalı şiirler üzerine bir tasnif denemesi
Citation
Özmen, N. (2014). Yeni türk edebiyatında çocuk-çocukluk temalı şiirler üzerine bir tasnif denemesi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 173-210.Abstract
Genel anlamda edebiyatta, özelde ise şiirde millet, hasret, aşk, tabiat, çocuk, askerlik, oyun vb. çok farklı temler değişik yönleri ile işlenir. Herhangi bir millet ölçeğinde bu temlerin hangi dönemde ne şekilde ele alındığı veya alınıp alınmadığı edebiyat araştırmalarının önemli bir inceleme alanıdır. Çocuk temasının Türk şiirinde yer bulup bulmadığı tartışması Divan edebiyatı etrafında yoğunlaşmıştır. Araştırmacı ve ilgililerin bir kısmı bu temanın Divan edebiyatında işlendiğini bir kısmı işlenmediğini söyler. Her iki görüş taraftarları fikirlerini, genelde, keskin bir dille açıklar, iddialarını ispatlamak için ise genelde aynı verileri kullanır. Bu çalışmada bu tartışmalara değinilecektir. Türk edebiyatında çocuk/çocukluk temalı şiir sayısı Tanzimat’tan sonra çok artar. Bu artışa rağmen konular çok zenginleşmez. Yazılan bütün şiirleri belli başlıklar altında toplamak mümkündür. Bu çalışmanın amacı, çocuk-çocukluk temalı bu şiirlerin hangi konularda yoğunlaştığını ve detaylandığını göstermek ve bu şiirleri tasnif etmektir. Bu tasnif denemesi, yetişkin insanlara hitaben yazılan şiirleri kapsar. Bilindiği gibi ayrıca çocukların okuması için yazılmış, onların duygularına hitap eden çocuk şiirleri de vardır. An attempt of classificaton on the theme of child/childhood in the new turkish literature In general in literature, and particularly in poetry, different themes as
the nation, longing, love, nature, children, military service, game etc. are handled with
their different aspects. It is an important field of study to look how these themes are
handled or not handled by different nations in different periods. The discussion about
the place of children’s theme in Turkish poetry focuses especially on Classical (Divan)
Literature. While some researchers and relatives are stating that this theme is handled in
Divan Literature, a number of researchers are objecting to this opinion. Both sides express
their views generally in a sharp way, by using the same sources to prove their theses. In
this study, we will take a closer look at these debates. The number of poems with themes
of child-childhood in Turkish literature increases significantly in the Amends (Tanzimat)
Period. However; it is not possible to observe the same enrichment in the diversity of the
handled topics. It is possible to gather all these poems under certain titles. The aim of this study is to classify the poems with child-childhood themes and to
show which topics were focused on and elaborated. This classification study includes only
poems written for adults. As known, there were also poems written for children addressing
to their feelings.