Üniversite öğrencilerinde ahlaki olgunluk, sosyal iyi oluş ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Citation
Savaş, O. (2019). Üniversite öğrencilerinde ahlaki olgunluk, sosyal iyi oluş ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin ahlaki olgunluk, sosyal iyi oluş ve psikolojik
iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
2018-2019 eğitim öğretim yılında Türkiye geneli üniversitelerde öğrenim gören 453
katılımcı oluşturmuştur. Yapılan araştırmanın verileri ‘’Ahlaki olgunluk ölçeği’’,
‘’Sosyal iyi oluş ölçeği’’, ‘’Psikolojik iyi oluş ölçeği’’ ve ‘’Kişisel bilgi formu’’ ile
elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verilerin
çözümlenmesinde SPSS-21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizi için,
tanımlayıcı istatistiklerden olan yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma
değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkileri görebilmek amacıyla
Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Ayrıca öğrencilerin ahlaki
olgunluklarının psikolojik iyi oluş ve sosyal iyi oluşlarını yordayıp yordamadığını
belirlemek için Basit Doğrusal Regresyon Tekniği Kullanılmıştır. Son olarak
öğrencilerin ahlaki olgunluk, psikolojik iyi oluş ve sosyal iyi oluşlarının bazı
demografik değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için
parametrik ve non-parametrik fark testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları
incelendiğinde öğrencilerin ahlaki olgunlukları ile hem psikolojik iyi oluşları hem de
sosyal iyi oluşları arasında pozitif yönde tutarlı ilintiler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
öğrencilerin ahlaki olgunluk puanlarının hem psikolojik iyi oluş hem de sosyal iyi
oluşlarını anlamlı şekilde yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Fark testleri incelendiğinde
ise; öğrencilerin ahlaki olgunluk, psikolojik iyi oluş ve sosyal iyi oluşlarının
cinsiyetlerine, gelir düzeylerine ve yaşadıkları yere göre anlamlı şekilde değiştiği
ancak yaşlarına, yaşamın çoğunu geçirdikleri yere ve doğup büyüdükleri coğrafi
bölgeye göre değişmediği bulunmuştur. Elde edilen bulgular alan yazını ve başka
araştırma sonuçlarına göre tartışılmış ve bu bulgulara göre bazı öneriler getirilmiştir. In this research, the relations between moral maturity, social well-being and
psychological well-being levels of the university students are investigated. The study
group of the research consists of 453 participants who are studying in Universities in
Turkey in 2018-2019 education year. The data of research done are acquired with
"Moral Maturity Scale", "Social well-being scale", "Psychological well-being scale"
and "Personal information form". To analyze the data acquired via
data collection tools, the SPSS-21 package program is used in the research. To analyze
the data, descriptive statistics which are; percentage, frequency, average, and standard
deviation values are calculated. Besides, in order to see the relationships between the
variables, the Pearson Correlation Coefficient is calculated. Moreover, to determine
whether students’ moral maturity predicted their psychological well-being and social
well-being, Simple Linear Regression Technique is used. Lastly, to determine whether
to differentiate students’ moral maturity, psychological well-being and social wellbeing
according to some demographic variables, parametric and non-parametric
difference tests are used. When the findings of the research are investigated, it is
determined that there are positively meaningful relations between students’ moral
maturity and both psychological well-being and social well-being. In addition, it is
discovered that students’ moral maturity scores predicted their psychological wellbeing
and social well-being in a meaningful way. When the difference tests are
examined, it is discovered that; students’ moral maturity, psychological well-being,
and social well-being changed significantly according to their gender, level of income
and place of residence, but did not change according to their ages, where they spend
most of their lives and geographic region where they born and grew up. Acquired
findings are discussed according to the body of literature and other research results
and according to these findings, some proposals are brought forward.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Mir2lXQK1dkmQ9Ige3PZbnGCN6JLiMu_qIyAGI_ttlIFj_tvTUAuMLa-vDTJm1urhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/1442