Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile kendilik algısı ve okula bağlanma arasındaki ilişki
Citation
Söyler, İ. (2019). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile kendilik algısı ve okula bağlanma arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Çalışmanın amacı ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile kendilik algısı ve okula
bağlanma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmanın modeli ilişkisel tarama
modeli olup değişkenlerin arasındaki ilişkinin belirlenmesi için çoklu regresyon
analizi yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul
ilinde liseye devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise
Bahçelievler ilçesinde liseye devam eden 400 ergen birey oluşturmaktadır. Verilerin
toplanmasında Demirci ve diğerleri (2014) tarafından geliştirilen “Akıllı Telefon
Bağımlılığı Ölçeği’’, Şahin ve Şahin (1992) tarafından geliştirilen “Sosyal
Karşılaştırma Ölçeği’’ ve Savi (2011) tarafından geliştirilen “Okula Bağlanma
Ölçeği” kullanılmıştır. Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı, kendilik algısı ve okula
bağlanma düzeylerinin belirlenmesine ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma
kullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek için ikili
karşılaştırmalarda dağılım normal olduğundan t testi, ikiden fazla değişken
gruplarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Farklılığın anlamlı bulunması durumunda Tukey testi uygulanmıştır. Araştırmada
ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile okula bağlanma arasında pozitif yönde ve
düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve sosyal karşılaştırma ile arasında anlamlı
bir ilişki olmadığı; okula bağlanma ile sosyal karşılaştırma arasında negatif ve düşük
düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ergenlerde okula bağlanmanın
akıllı telefon bağımlılığının anlamlı yordayıcısı olduğu, kendilik algısının ise akıllı
telefon bağımlılığını anlamlı bir şekilde yordamadığı görülmüştür. The aim of the study was to investigate the relationship between smartphone
dependence and self-perception and attachment to school in adolescents. The model
of this research was a relational screening model and multiple regression analysis
was performed to determine the relationship between the variables. The population
of the study consisted of the students attending high school in Istanbul in the
academic year of 2018-2019. The sample of the study consists of 400 adolescents
attending high school in Bahçelievler district. Data were collected by Smart Phone
Addiction Scale ’developed by Demirci et al. (2014),’ Social Comparison Scale ve
developed by Şahin and Şahin (1992) and friends School Attachment Scale
tarafından developed by Savi (2011). In adolescents, arithmetic mean and standard
deviation were used to determine smartphone addiction, self-perception and school
attachment levels. In order to reveal the difference between the variables, the
distribution was normal in the paired comparisons, and t-test and one-way analysis of
variance (ANOVA) was used to compare the groups of more than two variables.
Tukey test was applied if the difference was significant. In the study, there was a
positive and low level relationship between smart phone addiction, school attachment
and adolescents and there was no significant relationship between social comparison;
there was a negative and low-level relationship between school attachment and social
comparison; It was seen that attachment to school was a significant predictor of
smart phone addiction levels in adolescents, and self-perception did not predict smart
phone addiction significantly.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Mir2lXQK1dkmQ9Ige3PZbhgrimkpANG0H_-R-ejS4yKjRvZWO3J5M0MqyvyOUaSHhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/1469