Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığı yordaması

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Kind
masterThesisMetadata
Show full item recordCitation
Erden, T. (2019). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığı yordaması (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Günümüz modern toplumlarında eğitim birçok açıdan öneme sahip bir olgudur. Her
şeyden önce toplumlararası rekabette belirleyici parametrenin eğitim olduğu
görülmektedir. Bununla beraber eğitim önemli bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Nitelikli bir eğitimin gerçekleştirilebilmesi için eğitim yöneticilerine büyük rol
düşmektedir. Eğitim yöneticilerin günümüzde baş döndürücü hızdaki değişimlere
adapte olması öğrencilerin etkin bir eğitim almalarında kilit bir önemdedir.
Günümüz organizasyonel davranışlarında çokça söz edilen liderlik, örgütsel
adanmışlık ve örgütsel sosyalleşme olguları bu çalışmanın ana odağıdır.
Liderlik yönettiği organizasyona bağlı olan bireyleri toplu bir biçimde harekete
geçirebilen ve onları örgütün amaçları doğrultusunda organize edebilen nitelikli
yöneticilerdir. Literatürde 3 tip liderlik stili vardır: Dönüşümcü, sürdürümcü ve serbest
bırakıcı liderlik stilleri.
Örgütlerin devamlılığı açısından kaliteli ve sadık çalışanların önemi büyüktür. Bireyin
örgütün etkin bir üyesi olması için gereken bilgi ve tutumu edinme sürecine örgütsel
sosyalleşme denilir. Buna ek olarak bireyin örgüte bağlılığını sürdürebilmesi kendini
örgütün bir parçası olarak görmesinde yatmaktadır. Literatürde bu olgu örgütsel
adanmışlık olarak tanımlanmaktadır.
Bu araştırmanın ana amacı okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel
sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığa yordanmasını ortaya koymaktır. Araştırmanın
evreni 2017-2018 eğitim öğretim yılında Büyükçekmece ilçesi sınırındaki tüm
öğretmenlerdir. Araştırmada seçkisiz örneklem yöntemi kullanılarak 302 öğretmenden
veriler toplanmıştır. Araştırmada liderlik stilleri ölçeği, örgütsel sosyalleşme ve örgütsel adanmışlık ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada çoklu regresyon analizi t testi
ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Çoklu regresyon analizi sonucunda
örgütsel sosyalleşme, sürdürümcü aktif liderlik, sürdürümcü pasif liderlik, dönüşümcü
gelişimci liderlik, dönüşümcü güdülenme liderlik örgütsel adanmışlığı yordadığı
bulunmuştur.
Çalışma süresi arttıkça okula adanma ve örgütsel adanmışlık artmaktadır. Liderlik
stilleri ve alt ölçeklerden elde edilen puanlar cinsiyete göre anlamlı farklılık
oluşturmamaktadır. Sonuç olarak mesleki doyumun artmasında kuruma adanmışlık
önemli bir faktördür. Bu nedenle adanmışlığı artırıcı çalışmaların yapılması önemli
görülmektedir. In today's modern societies, education is an important phenomenon in many respects.
First of all, it is seen that the determinant parameter in inter-communal competition is
education. However, education has become an important need.
Training managers play a major role in achieving a qualified education. The fact that
the training administrators are adapting to the changes in today's dizzying speed is key
to getting an effective education of the students.
Leadership, organizational commitment and organizational socialization, which are
frequently mentioned in contemporary organizational behavior, are the main focus of
this study.
Leadership is qualified managers who are able to mobilize individuals who are
connected to the organization they manage collectively and organize them in the
direction of their goals. There are three types of leadership styles in the literature.
These; transformational, resident and liberal leadership styles.
The importance of quality and loyal employees is great for the sustainability of
organizations. The process of acquiring the knowledge and attitude necessary for an
individual to become an effective member of the organization is called organizational
socialization. In addition, the persistence of the individual's loyalty lies in his desire to
be a part of self-organization. In the literature this phenomenon is defined as
organizational commitment.
The main purpose of this study is to reveal the leadership styles of school principals
and the predictive of the stratified socialization to the brains. The population of the study is all teachers who are in the 2017-2018 academic year in the Büyükçekmece
district. Data were collected from 302 teachers using random sampling method.
Leadership styles, organizational socialization and organizational commitment were
used in the research. Multiple regression analysis t test and one way variance analysis
were used in the study. As a result of multiple regression analysis, organizational
socialization, sustained active leadership, sustainable passive leadership,
transformational developmental leadership, transformational motivation leadership
predicts organizational commitment.
As the working time increases, the dedication and organizational commitment to
school are increasing. Leadership styles and scores obtained from the subscales do not
differ significantly by gender. As a result, commitment to the institution is an
important factor in increasing the professional satisfaction. Therefore, it is considered
important to carry out devotional studies.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwComZ7_rKeSnUKWggwVEkFNBAeCzEhuWX49iC2Nvw0xXhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/1480
Collections
- Eğitim Yönetimi [269]