A comparative criteria analysis for the higher education selection between different grades of high school students via fuzzy ahp approach

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Kind
articleMetadata
Show full item recordCitation
Akkaş, E., Ayhan, M. B. (2019). A Comparative Criteria Analysis For The Higher Education Selection Between Different Grades Of High School Students Via Fuzzy Ahp Approach. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 186-217.Abstract
The high school students choose the higher education institute to continue
among different choices.In this study, it was examined whether there are
differences among the higher education selection preferences for students at
different high school levels. Depending on the literature review, the most
important factors affecting the higher education selection were collected
under 3 main criteria. These main criteria are “University Selection”,
“Profession Choice and “Socio-demographic Features”. Under these 3 main
criteria, 33 sub-criteria were considered in total. As a result of the surveys
conducted for students of different grades, 5 most selected sub-criteria were
determined for each main criterion. Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) was used to calculate the sub-criteria weights for each grade level. In
the application part, two different analyzes were compared. Firstly, the
preference criteria weights of Prep class and 12th class students of high school
were compared. Secondly, the preference criteria weights of 9th class students
who were Prep students previous year were compared according to this year’s
and last year’s results. As a result of this study, changes of students’
evaluations about higher education were observed year to year. In addition,
consistency analysis was applied for F-AHP method which was used to
determine the main and sub-criteria weights, and only the consistent
questionnaires were used in the process. Lise öğrencileri devam edecekleri yükseköğrenim kurumunu birçok farklı
seçenek arasından seçerler. Bu çalışmada, farklı lise düzeyindeki öğrenciler
arasında yükseköğrenim tercihleri göz önüne alındığında farklılaşmanın olup
olmadığı incelenmiştir. Yapılan literatür araştırmasına dayanarak,
yükseköğrenim seçimini etkileyen en önemli faktörler 3 ana başlık altında
toplanmıştır. Bu ana kriterler “Üniversite Seçimi”, “Meslek Seçimi” ve
“Sosyo-Demografik Özellikler”dir. Bu 3 ana kriter altında toplamda 33 alt
kriter ele alınmıştır. Farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilere yapılan anketler
sonucunda, her bir ana kriter için en çok seçilen 5er tane alt kriter
belirlenmiştir. Her bir sınıf seviyesi için ayrı ayrı belirlenen alt kriterlerin
ağırlıklarının hesaplanmasında Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP)
kullanılmıştır. Uygulama kısmında yapılan iki farklı analiz
karşılaştırılmıştır.Öncelikle lise hazırlık sınıfı öğrencileri ile lise son sınıf
öğrencilerinin tercih kriter ağırlıkları karşılaştırılmıştır.İkinci olarak,
geçtiğimiz sene lise hazırlık olan öğrencilerin geçen seneki ve bu seneki tercih
kriter ağırlıkları karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin
yükseköğrenim hakkındaki değerlendirmelerinin seneden seneyedeğiştiği
gözlemlenmiştir. Ayrıca ana ve alt kriter ağırlıkları belirlenirken kullanılan
BAHP yöntemi için tutarlılık analizi uygulanmış ve süreçte sadece tutarlı
anketler kullanılmıştır.