Yazma eğitiminde süreç, tür ve süreç-tür temelli yaklaşımların kullanımları
Citation
Özdemir, O. (2019). Yazma eğitiminde süreç, tür ve süreç-tür temelli yaklaşımların kullanımları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 545-573.Abstract
Bu çalışmanın amacı, süreç, tür ve süreç-tür temelli yazma yaklaşımlarının kullanım alanlarını ve
Türkçe eğitimi açısından ne şekilde kullanılabilecekleri hususunu ele alarak teorik bir çerçeve
çizmektir. Bu doğrultuda ilk olarak 20. yüzyılın başlarından itibaren tarihsel perspektiften yazma
eğitimine yönelik yaklaşımlar ele alınmıştır. Ardından günümüzde etkin olarak kullanılan süreç
ve tür temelli yaklaşımların sağladığı avantajlar ve sınırlılıklar ortaya koyulmuştur. Böylece
teorik bir çerçeve çizilmesi amaçlanmıştır. Süreç temelli yaklaşımın bireylerin yaratıcı
düşünmelerini, kendilerini daha etkili bir şekilde ifade etmelerini ve zihinsel becerilerini daha
fazla kullanmalarını teşvik ettiği görülmektedir. Buna karşın tür temelli yazma yaklaşımı ise yazı
türlerine yönelik daha fazla bilgi içeren, öğrencilere hazır şablonlar sunarak daha kolay
yazmalarına yardımcı olan ve alan yazında ilgili türlerin başarılı örneklerini incelemeyi sağlayan
bir yapıdadır. Sonuç olarak öğretmenlerin bu iki yaklaşımın temel özelliklerini bilerek avantajlı
oldukları noktalarda bir arada ya da dönüşümlü olarak kullanılması gerektiğinden hareketle bu
iki yöntemin bir arada kullanımına yönelik örnekler öneri olarak sunulmuştur. Bunlardan ilki iki
yaklaşımın yazmaya yönelik kazanımların yapısına göre dönüşümlü olarak kullanılmasıdır. İkinci
çeşit olarak ise tür temelli yaklaşımın süreç temelli yaklaşımın öncüsü olarak kullanıldığı süreçtür temelli yazma öğretimi yer almaktadır. Süreç-tür temelli yaklaşımda tür temelli bir yaklaşımın
metin incelemeleri ve örnek okumaları ile bilgi ve beceri kazanan öğrenci, daha sonra süreç
temelli yaklaşımın yaratıcı etkinlikleri ile yazma becerisini geliştirmektedir The purpose of this study is to examine the usage areas of process, genre and process-genre
based writing approaches, and how they can be used in Turkish writing education. In this respect,
the approaches to writing education, starting from the beginning of the 20th century, were first
discussed from the historical perspective. Then, the advantages and limitations of the process and
genre-based approaches that are used effectively today were presented. By this way, it was aimed
to draw a theoretical framework. It has been clearly seen that the process-based writing
approach encourages individuals to think creatively, to express themselves more effectively and to
use their mental skills more. On the other hand, the genre-based writing approach provides more
information about written genres, helps students to write more easily by presenting ready-made
templates and examines successful examples of the related genres in the literature. As a result,
teachers are expected to know the basic features of these two approaches and use them together
or alternatively, considering their advantageous features. Therefore, examples of using these two
approaches in combination were presented as suggestions. The first combination is using process
and genre-based approaches alternately in terms of the writing lessons’ objectives and aims. The
second combination includes the process-genre based approach in which genre-based approach
is utilized as a precursor to the process based approach. In the process-genre based approach,
after gaining the necessary knowledge and skills through text analysis and sample readings, the
learner develops his/her writing skill with creative tasks in the process-based approach.
Source
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
39Issue
1Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
İlkokuma yazma öğretim teknikleri
Vatansever Bayraktar, Hatice (Avrasya Bilimler Akademisi, 2016)Bu çalışmada ilkokuma yazma öğretim yöntemleri incelenmiştir. Ülkemizde MEB 2005 Programı ile birlikte okuma yazma öğretim yönteminde uzun bir süre kullanılmakta olan “çözümleme (cümle) yöntemi”nde değişikliğe gidilerek, ... -
Ses temelli cümle yöntemine göre ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazma hızı
Kadıoğlu Ateş, Hatice (Avrasya Bilimler Akademisi, 2016)Birey; duygularını, düşüncelerini, isteklerini yazıyla ölümsüzleştirir. İnsan yazının icadıyla birlikte yaşadığı, hayal ettiği, tanık olduğu kısaca içinde bulunduğu tüm olay ve olguları yazıyla tarihe kaydetmiştir. Birey, ... -
Using a genre-based writing method in the distance education classroom
Özdemir, Osman (Mehmet Tekerek, 2023)The aim of this study was to investigate the effect of the genre-based writing method in distance education courses. In this study, where action research was chosen as a research method, the researcher examined the use of ...