Özel eğitim öğretmenlerinin hesap verebilirlik algılarının incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı; İstanbul ili Avrupa yakasında özel eğitim sınıfları, özel eğitim
uygulama merkezleri, özel eğitim iş uygulama okullarında görev yapan özel eğitim
öğretmenlerinin hesap verebilirliklerine ilişkin algılarını tespit etmektir. Araştırmanın evreni
2017- 2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Avrupa yakasında özel eğitim sınıfları, özel
eğitim uygulama merkezleri, özel eğitim iş uygulama okullarında görev yapan özel eğitim
öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem, İstanbul ili Avrupa yakasında görev yapan, özel
eğitim alanında çalışan 377 öğretmendir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın
veri toplama aracı olarak Hesap Verebilirlik Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma verileri SPSS paket
programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans,
aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U testi, Kruskal Walles testi ve Pearson
korelasyon analizi kullanılmıştır. Özel eğitim kurumlarında çalışan kadınların hesap
verebilirlikle ilgili algılarının daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. İstihdam şekli ile görev
ve sorumluluklar alt boyutunda, iletişim alt boyutunda ve beklentiler alt boyutunda ücretli
öğretmenlerin kadrolu öğretmenlere göre sıra ortalama puanı daha yüksek çıkmıştır.
Öğretmenlerin eğitim düzeyi değişkeni ile iletişim arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmuştur. Bu farklılık ön lisans–lisans eğitim düzeyine sahip öğretmenler arasında
olduğu belirlenmiştir. Ön lisans mezunu öğretmenlerin iletişim sıra ortalama puanları daha
yüksek bulunmuştur. The general purpose of this research is; The aim of this study is to determine the perceptions of
the special education teachers in the Istanbul province of Europe in relation to special education
classes, special education application centers, special education business application schools
and guidance research centers. The universe of the research consists of special education
classes, special education application centers, special education business application schools
and special education teachers working in guidance research centers in the province of Istanbul
in 2017-2018 academic year. The sample is 377 teachers working in a randomly selected special
education field working in Istanbul province near Europe. Teachers will be selected from
volunteers who want to participate. The screening model was used in the study. The data
collection tool of the study consists of two parts. In the first part, questionnaires were used to
obtain personal information of the teachers. In the second part, the Accountability Scale was
used to determine perceptions of teachers' accountability levels. In the accountability
dimension, there are four sub-dimensions: duty and responsibility, communication, anticipation
and obstacle. The study data were analyzed by using SPSS package program. Percentage,
frequency, arithmetic mean, standard deviation, Mann Whitney U test, Kruskal Walles analysis
and Pearson correlation analysis were used in the analysis of the data. It is concluded that the
perceptions of women working in private education institutions are higher than they are about
accountability. In the subscale of tasks and responsibilities with employment, subscale of
communication and subscale of expectants, the average score of the paid teachers was higher than that of the permanent teachers. A statistically significant difference was found between
teachers' level of education variables and communication. This difference was found to be
among teachers with associate - undergraduate education level. The communication average
scores of the associate degree teachers were found higher.