İlkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi tutumlarının incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin
değerler eğitimi tutumlarının ne düzeyde olduğu ve çeşitli değişkenlere göre
farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin ve
ilkokul yöneticilerinin tutumları mevcut şekliyle belirlemek amaçlandığı için
betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan devlet okullarında ve özel
okullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri ve ilkokul yöneticileri,
örneklemini ise Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerinde bulunan devlet
okullarında ve özel okullarda görev yapan 337 sınıf öğretmeni ve 107 ilkokul
yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada “Değerler Eğitimi Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucundan elde edilen verilere göre; sınıf
öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının olumlu olduğu, yaşa,
cinsiyete, medeni duruma, okulda çalıştığı süreye, eğitim düzeyine ve görev
yaptıkları ilçeye göre değişkenlik göstermediği, mesleki kıdeme göre ise; 1-10 yıl
arası kıdeme sahip öğretmenlerin değerler eğitimine yönelik tutumlarının diğer
gruplara göre daha yüksek olduğu, özel okullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin
tutumlarının devlet okulunda çalışan sınıf öğretmenlerinden daha yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. İlkokul yöneticilerinin ise değerler eğitimine yönelik tutumlarının sınıf öğretmenlerine göre daha olumlu olduğu, cinsiyete, medeni
duruma, eğitim düzeyine, görev yaptıkları okul türüne ve görev yaptıkları ilçeye
göre değişkenlik göstermediği, yaşa göre 22-30 yaş arası ilkokul yöneticilerinin
tutumlarının diğer yaş gruplarına göre daha olumlu olduğu, mesleki kıdeme göre 1-
10 ve 11-15 arası mesleki kıdeme sahip ilkokul yöneticilerinin değerler eğitimine
yönelik tutumlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu, okuldaki çalışma
süresine göre ise 1-5 yıl arası görev yapan ilkokul yöneticilerinin değerler
eğitimine yönelik tutumlarının diğer gruplara göre daha yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. The purpose of this study is to examine the attitudes of primary school
teachers and principals’ regarding the values education. In the research, which was
organised according to the scientific screening model, the following sub questions
have been searched. 1- Which level do primary school teachers have towards
attitudes of values education? 2- Do the attitudes of primary school teachers
towards values education differentiate according to their age, gender, marital
status, professional seniority, uptime at school, level of education, type of the
school they work for and the districts they work for? The universe of the study is
constituted by primary school teachers who work in public schools and private
schools that in Bağcılar, Bahçelievler and Bakırköy districts of Istanbul in 2017-
2018 school year. 337 primary school teachers who work in this districts constitute
the sample. In research, “Values Education Attitude Scale” was used for obtaining
data. Primary school teachers’ attitude scores which applied in schools, related to
values education not at the highest level, it reveals that teachers perceived values
education applied in school positive. There is no significant difference between
primary school teachers’ attitudes toward values education with respect to age,
gender, marital status, working time in the school, education level and the district
they work. It was found that there is a significant difference in primary school
teachers’ attitudes related with values education as interdepend their occupational
seniority. Attitude points related to values education of teachers which have
experience from 1 to 10 year are higher than teachers which have experience from
11 to 15 years. The attitudes of primary school principals towards values education
were found to be more favorable than that of primary school teachers, and they did
not differ according to gender, marital status, education level, type of school they
served, and district where they work. According to age, the attitudes of primary
school principals between 22-30 years old are more positive than other age groups.
According to the professional seniority, the attitudes of the primary school
principals between 1-10 and 11-15 are higher than the others. According to the
working time in the school, it was concluded that the attitudes of the primary
school principals who work between 1-5 years were higher than the other groups.