İlkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının incelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin demokratik
tutumlarını incelemektir. Çalışmada ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin tutumlarını mevcut şekliyle belirlemek amaçlandığı için betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan devlet okullarında ve özel okullarda görev
yapmakta olan sınıf öğretmenleri ve ilkokul yöneticileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerinde bulunan devlet okullarında
ve özel okullarda görev yapan 337 sınıf öğretmeni ve 107 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgiler Formu” ve
“Demokratik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler SPSS 23
programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Anova testi, T testi, MannWhitney U ve Kruskal-Wallis H testlerinden faydalanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının çok düşük olmasa da ortanın
üstünde olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının yaşa,
cinsiyete, medeni duruma, mesleki kıdeme, okuldaki çalışma süresine, eğitim düzeyine ve çalıştıkları okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak görev yapmakta oldukları ilçeye göre Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerinde çalışan sınıf öğretmenlerinin, Bağcılar’da çalışan sınıf öğretmenlerine göre demokratik tutumlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlkokul
yöneticilerinin demokratik tutumlarının olumlu ve orta seviyenin biraz üstünde
olduğu görülmüştür. İlkokul yöneticilerinin demokratik tutumlarının cinsiyete,
yaşa, medeni duruma, mesleki kıdeme, görev yaptığı okuldaki çalışma yılı, eğitim
düzeyine, görev yaptıkları okul türüne ve görev yaptıkları ilçeye göre anlamlı bir
farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to examine the attitudes of primary school teachers regarding their democratic attitudes. The universe of the study is constituted by primary
school teachers who work in public schools and private schools that in Bağcılar,
Bahçelievler and Bakırköy districts of Istanbul in 2017-2018 school year. The sample of this study consist of 337 primary school teachers who work in public school
and private school which are in Bağcılar and Bahçelievler district of Istanbul in
2017-2018 education year. In this study the screnning model was used. In this
study "Democratic attitude scale" was used to obtain the data. Data from this scale
was uploaded to SPSS programme and the averages of the results were calculated.
T-test, Anova test, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H tests were used in the
calculations. According to the results obtained from the survey, it was found that
the attitudes of the primary school teachers about the democratic attitudes were
positive. Attitudes of the primary school teachers about the democratic attitudes
did not show any significant different according to the gender, age, marital status,
duration of school, education level and the districts they worked in. According to
the data obtained as a result of the research, the perception of primary school teachers about their democratic attitudes are not too low, on the middle. There isn’t
any significant diffirence of the primary school teachers about the democratic attitudes according to their ages, marriage, marital status, the occupational seniority,
the duration of study in school and the level of education. There is a significant diffirence of attitudes of the primary school teachers about the democratic attitudes
according to the district which they work. The primary school teachers who work
in Bahçelievler ve Bakırköy are higher than primary school teachers who work in
Bağcılar. The democratic attitudes of the primary school principals were found to
be positive and slightly above the medium level. There isn’t any significant diffirence of the primary school principals towards democratic attitudes according to
their gender, age, marital status, professional seniority, year of work at his/her
school, education level, type of school they served and district where they work.