Ebeveynlerin psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile çocukların sosyal yetkinlik ve davranışları arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, ebeveynlerin psikolojik iyi oluş ve psikolojik
dayanıklılık düzeyleri ile çocukların sosyal yetkinlik ve davranışları
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu temel amaç çerçevesinde, ebeveynlerin
psikolojik iyi oluş düzeyleri ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında,
ebeveynlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile çocuklarının sosyal yetkinlik ve
davranışları arasında, ebeveynlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile
çocuklarının sosyal yetkinlik ve davranışları arasında anlamlı bir ilişki olup
olmadığı araştırılmıştır. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın
örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilindeki 4 ilçede
(Şişli, Küçükçekmece, Avcılar, Üsküdar) yer alan 8 devlet okul öncesi eğitim
kurumunda eğitim görmekte olan 3-6 yaş grubu 300 çocuk ve ebeveynleri
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu,
Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve
Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği kullanılmıştır. Elde
edilen araştırma verilerinin istatiksel çözümlemeleri IBM SPSS Statistics 22
programında Spearman Sıra Farkları Korelasyon Analizi, Kruskal Wallis H
Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda ebeveynlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ve psikolojik
dayanıklılık düzeyleri ile çocuklarının sosyal yetkinlik ve davranışları
arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır The main purpose of this study was to examine the relationship between
psychological well-being and psychological resilience levels of parents,
and social competence and behaviors of children. Within the scope of this
main purpose, it was examined whether there is a significant relationship
between psychological well-being and psychological resilience levels of
parents, between psychological well-being levels of parents and social
competence and behaviors of their children, and between psychological
resilience levels of parents and social competence and behaviors of their
children. The sample of this study conducted in the relational screening
model and choosed by simple random sampling method consists of 300
children aged between 3-6 years who are studying in 8 state preschool
institutions located in 4 districts of Istanbul province (Şişli, Küçükçekmece,
Avcılar, Üsküdar) during the 2017-2018 academic year and their parents.
The Personal Information Form, Psychological Well-Being Scale,
Psychological Resilience Scale for Adults and Social Competence and
Behavior Evaluation-30 Scale were used as data collection tools. Statistical
analyses of the obtained research data were carried out using the
Spearman Rank-Order Correlation Analysis, Kruskal-Wallis H Test and
Mann-Whitney U Test in IBM SPSS Statistics 22 program. At the end of the
research, it was determined that there was a significant relationship
between psychological well-being and psychological resilience levels of
parents, and the social competence and behaviors of their children.