Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarının incelenmesi
Citation
Vatansever Bayraktar, H., Uzunpınar, H. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıklarının İncelenmesi İZÜ Eğitim Dergisi, 2(3), 63-83.Abstract
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarının ne düzeyde olduğu ve çeşitli
değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma betimsel tarama modeliyle
yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri
oluşturmaktadır. Örneklem ise İstanbul ilinin Bayrampaşa ve Esenler ilçesindeki ilkokullar arasından
seçilmiş 35 ilkokulda görevli 300 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında “Örgütsel
Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları genel toplamda orta, uyum alt boyutunda çok
düşük, özdeşleşme alt boyutunda orta, içselleştirme alt boyutunda yüksek düzeyde olduğu
görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları genel toplamı cinsiyet değişkenine göre
erkekler lehine anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları medeni
durum, yaş ve istihdam tipi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. This study aimed to examine the levels of organizational commitment of primary school teachers and
whether they differed according to various variables. The study was conducted with the descriptive
screening model. Primary school teachers working in public primary schools in Istanbul province
constituted the population of the study. The sample consisted of 300 primary school teachers working
in 35 primary schools selected from among the primary schools in Bayrampaşa and Esenler districts of
Istanbul province. The "Organizational Commitment Scale" was used to collect the data. The t-test and
one-way analysis of variance (ANOVA) were used in the analysis of data. It was observed that primary
school teachers' level of organizational commitment was moderate in the overall total, very low in the
compliance sub-dimension, moderate in the identification sub-dimension, and high in the
internalization sub-dimension. The overall total of organizational commitment of primary school
teachers differed significantly in favor of males according to the gender variable. Primary school
teachers' organizational commitment did not show a statistically significant difference according to the
variables of marital status, age, and the type of employment.