Okullarda gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerinde okul yöneticilerinin rolünün incelenmesi
Citation
Arayıcı, H. (2019). Okullarda gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerinde okul yöneticilerinin rolünün incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Bu çalışmanın amacı, okullarda gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmaya dâhil edilen okul yöneticilerinin algılarının ve deneyimlerinin daha etkin bir şekilde ortaya konulması konusunda nicel araştırma tekniklerine göre önemli üstünlüklere sahip olan nitel araştırma tekniklerinin kullanılmasının daha uygun olacağı kanaatine varılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleştiren literatür taramasının ve uzmanlara danışılmasının ardından geliştirilmiş olan yarı-yapılandırılmış görüşme formu veri toplanmasında kullanılmıştır. 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ili Darıca ilçesinde görevli 30 okul yöneticisi ile bu çalışma kapsamında görüşülmüştür. Bu görüşmeler, 45-50 dakika kadar sürmüş ve uzmanların tavsiyeleri de göz önünde bulundurularak gerek not alınması şeklinde gerekse ses kaydı ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler olgu bilim teknikleri kullanılarak incelenmiş ve sonuçların daha önceden tespit edilen kategorilerle olan benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur. İçerik analizi neticesinde kodlar belirlenmiş, kodların analiz edilmesi ile temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Bulguların aktarımında katılımcıların konu ile ilgili ifadelerine doğrudan alıntılarla yer verilmiştir. Yine bulgular, konunun kavramsal boyutu göz önüne alınarak değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında görüşü alınan okul yöneticileri, herhangi bir sosyal sorumluluk projesinde vicdani sebeplerle bulunduklarını aktarmışlardır. Sosyal sorumluluk projesi gerçekleştirilen okullar genelinde konuya bakıldığında, genellikle çevresel duyarlılık ve ihtiyaç sahiplerine yardım etme şeklinde faaliyetlerin yürütüldüğü görülmektedir. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen çıkarımlardan biri de, örgütsel olarak yani okul olarak rol alınan bu tip projeler sayesinde okulun tanıtımının yapılması sağlanmaktır. Bu şekilde okul-çevre etkileşiminin artığı bunun sonucu olarak da okula yapılan desteklerin artığı gözlenmektedir. Bu sebeple Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri ve okul yöneticileri tarafından hem okul hem de çevre açısından pozitif dönüşler alınan bu tarz sosyal sorumluluk projelerine katılım özendirilmelidir. Bu araştırma, okullarda yapılan sosyal sorumluluk projelerinin desteklenmesine yönelik okul yöneticilerine farklı bir bakış açışı sunmakla beraber ileride yapılabilecek araştırmalara da örnek sunmaktadır.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGb6dn4QzphNQiVT0-aqTNbXCCiy0YDu6_ovnIceLE_zdhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/2238
Collections
- Eğitim Yönetimi [269]