Transfer merkezlerinin ulaşım bağlamında irdelenmesi: Bağcılar Kirazlı örneği
Citation
Kocaman, Ö. (2020). Transfer merkezlerinin ulaşım bağlamında irdelenmesi: Bağcılar Kirazlı örneği. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Abstract
Artan nüfus artışları ile beraber kentlerin makroformunda önemli değişiklikler meydana gelmiştir. Kentlerin bir ucu ile diğer ucu arasındaki mesafe giderek artmaya başlamış, birbirinden uzak kentsel işlev alanları ortaya çıkmıştır. Tüm bunların sonucunda kentlerde her geçen gün otomobil sahipliliği artmaya başlamıştır. Kentlerde otomobil sahipliliğinin artması trafik sıkışıklığı, hava kirliliği, stres, trafikte boşa geçirilen zaman, insanlara olumsuz yönde yansıyan maddi kayıplar vb. insanlar üzerinde ve çevresel olarak önemli birtakım olumsuzluklara yol açmıştır. Bu sorunların giderilebilmesi için otomobil sahipliliğinin azaltılması gerekmektedir. Otomobil sahipliliğinin azaltılması için diğer kent içi ulaşım türleri olan karayolu, raylı sistem ve deniz yolu ulaşım türlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması, kısacası kentlerde yaşayan insanlar tarafından daha çok tercih edilmesinin sağlanması gerekmektedir. Bu bağlamda kent içinde farklı ulaşım türlerini oluşturan karayolu, raylı sistem ve deniz yolu ulaşım sistemlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması bu ulaşım sistemlerinin bütünleştirilmesi ve sürdürülebilir olmasına, bu bütünleşme ve sürdürülebilirliğin sağlanması ise farklı ulaşım türlerinin entegrasyonuna bağlıdır. Kentiçi ulaşımda bu entegrasyon transfer merkezleri ile sağlanmaktadır. Transfer merkezleri aracılığıyla insanlar bir ulaşım türünden diğer bir ulaşım türüne daha hızlı, daha konforlu ve daha ekonomik olarak geçmektedirler. Bu avantajlar kent içinde yolculuk yapan insanlara çekici geldiğinden dolayı insanlar seyahatlerini tek bir ulaşım sistemi ile değil, farklı ulaşım sistemlerini kullanarak tamamlamaktadırlar. Bu da kentiçi ulaşımda sürekliliği sağlamaktadır. Transfer Merkezlerinin sürdürülebilir ulaşımda kendisine biçilen rolü tam anlamıyla yerine getirmesi bir takım kriterlere bağlıdır. Bu kriterlerden biri de "yer seçimi" kriteridir. İyi yer seçmiş bir transfer merkezi kent içinde yolculuk yapan insanların bir ulaşım türünden diğer bir ulaşım türüne geçiş isteğini kolaylaştırır ve arttırır. Bu çalışmada ulaşım kavramı, ulaşım sistemleri ve önemi, sürdürülebilir ulaşım, kent içi ulaşım türleri ve bu ulaşım türlerinin entegrasyonunu sağlayan transfer merkezlerine ilişkin genel bilgiler verilerek, dünyada uygulanan mevcut transfer merkezleri irdelendikten sonra İstanbul'un kent içi mevcut ulaşım sistemi ve bu sistemde yer alan transfer merkezlerine ilişkin bilgiler verilmiş, mevcut iki metro hattının kesişiminde yer alan Bağcılar - Kirazlı Transfer Merkezi "yer seçimi" kriteri bağlamında irdelenmiştir. With the increase in population, significant changes have occurred in the microform of the cities and the distance between the other ends of the cities has started to increase gradually. As a result of this, urban function areas have started to choose areas in distant places. As a result of all these factors, automobile ownership has started to increase in cities every day. The increase in automobile ownership in the cities has led to significant effects on people and caused environmental problems such as traffic congestion, air pollution, stress, wasted time in traffic, financial losses affecting people negatively, etc. In order to eliminate these problems, automobile ownership needs to be reduced. So as to reduce automobile ownership, the efficiency and efficacy of other types of urban transport such as road, rail and maritime transportation needs to be increased; in short, they should be made preferred by people living in cities. In this context, increasing the efficiency and efficacy of the road, rail and maritime transport systems, which constitute different types of transport within the city, depends on the integration and sustainability of these transportation systems. This integration and sustainability depends on the integration of different means of transportation. In urban transportation, this integration is provided via Transfer Centres. Thanks to these transfer centres, people can move from one means of transportation to another faster, more comfortably and economically. Since these advantages are attractive to people travelling in the city, people complete their travels not by using a single transportation system, but using different transportation systems. This provides continuity in urban transportation. The exact fulfilment of the role assigned to Transfer Centres in sustainable transport depends on a number of criteria. One of these criteria is "Location Selection". A well-chosen transfer centre facilitates and increases the willingness of people travelling within the city to move from one means of transport to another. In the light of the aforementioned facts, in this study, general information about transportation concept, transportation systems and their importance, sustainable transportation, urban transportation types and transfer centres that provide integration of these transportation types is given. After mentioning two of the existing transfer centres in the world and giving general information about current urban transportation system in Istanbul and the transfer centres in this system, Bagcilar - Kirazli Transfer Centre, which is located at the intersection of the two existing metro lines, has been tried to be examined within the context of "site selection" criterion.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1OzF7HDTNCjn6uTxYUewBBtQZQVrh0u2jxshoMk7Nfs4https://hdl.handle.net/20.500.12436/2455