Teaching vocabulary using short stories: Traditional versus digital mediums of learning
Citation
Akar, S. S. (2020). Teaching vocabulary using short stories: Traditional versus digital mediums of learning. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.Abstract
Vocabulary knowledge constitutes an important part of language learning. With this in mind, it is important to study the vocabulary development of language learners to better serve language learners. This thesis examines the impact of digital stories on word acquisition of English preparatory school language learners. The study is significant because it investigates the impact of digital short story application on the vocabulary growth, which constitutes a great potential for the overall language development of L2 learners. A pre-test was applied before the treatment to assess learners' current vocabulary level and a post-test was to find out how digital stories affected or altered the vocabulary acquisition of English Language learners. Digital short story application included reading from the screen as a whole class, pre-reading discussion, reading comprehension questions and post-reading discussion activities. This application was implemented during the treatment process. Students were able to reach digital short stories outside of the classroom if they choose to read and practice more. The data analysis was tabulated using the Spss method and two tests were applied to invalidate the null hypothesis; pair sample t-test and independent sample t-test. Comparison of the vocabulary performance of the traditional reading group and the experimental group, indicated that the experimental group had much higher post-test score. The average of the experimental group for the post-test is higher than the average for the pre-test with a difference of 14 percentages. On the other hand, the pre-test mean and the post-test mean difference of control group was 7.30 percentage. There could be observed significant improvement in scores for most students and in their vocabulary knowledge in experimental group. This research revealed that digital short story application was effective in improving students' L2 vocabulary. Hence, digital short story application can be argued to be an effective strategy to improve vocabulary development of L2 learners when compared to traditional textbook language teaching/learning. This study will contribute to the literature of vocabulary learning in L2 which is an important component of language learning. Results of the study imply embracing various technology based practices such as digital short story application could offer positive results for vocabulary development and reading performance of L2 learners. Results of this study indicate that future studies could invest in digital short story practice specifically and technologically supported language applications in general to inform different language teaching contexts and different age groups for L2 vocabulary development specifically and language development generally. Kelime bilgisi, dil öğreniminin önemli bir bölümünü oluşturur. Bunu akılda tutarak, dil öğrenenlerin kelime dağarcığının gelişimini incelemek onlara daha iyi hizmet verebilmek için önemlidir. Bu tez, dijital kısa hikayelerin İngilizce hazırlık okulu öğrencilerinin kelime edinimi üzerindeki etkisini incelemektedir. Bu çalışma, dijital kısa öykü uygulamasının, yabancı dil öğrenenlerinin genel dil gelişimi için büyük bir potansiyel oluşturan kelime dağarcığı gelişimi üzerindeki etkisini araştırdığı için büyük önem taşımaktadır. Öğrencilerin mevcut kelime dağarcığını değerlendirmek için tedaviden önce bir ön test uygulandı. Tedaviden sonra, dijital kısa öykülerin İngilizce öğrenenlerin kelime edinimini nasıl etkilediğini veya değiştirdiğini bulmak için son test uygulandı. Dijital kısa öykü uygulaması, sınıfla beraber ekrandan okuma, okuma öncesi tartışma, okuduğunu anlama soruları ve okuma sonrası tartışma etkinliklerini içermektedir. Bu uygulama tedavi sürecinde uygulandı. Öğrenciler daha fazla okumayı ve pratik yapmayı isterlerse, sınıf dışında dijital kısa öykülere ulaşabildiler. Veri analizi, Spss yöntemi kullanılarak tablo haline getirildi ve sıfır hipotezini geçersiz kılmak için iki test uygulandı; çift örneklem t testi ve bağımsız örneklem t testi. Geleneksel grup ile deney grubunun kelime dağarcığı karşılaştırıldığında, deney grubunun son test puanlarının çok daha yüksek olduğunu gözlemlenmiştir. Deney grubunun son test ortalaması ön test ortalamasından yüzde 14 yüksektir. Öte yandan, kontrol grubunun ön test ortalaması ve son test ortalama farkı yüzde 7,30'dur. Deney grubundaki öğrencilerin çoğunun puanlarında ve kelime bilgilerinde önemli bir iyileşme gözlemlenmiştir. Bu araştırma, dijital kısa öykü uygulamasının öğrencilerin ikinci dil öğrenirken kelime dağarcığını geliştirmede etkili olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle, dijital kısa öykü uygulamasının, geleneksel ders kitabı eğitimiyle karşılaştırıldığında, kelime dağarcığı gelişimini iyileştirmek için etkili bir strateji olduğu söylenebilir. Bu çalışma, dil öğrenmenin önemli bir bileşeni olan yabancı dilde kelime öğrenme literatürüne katkı sağlayacaktır. Çalışmanın sonuçları, dijital kısa öykü uygulaması gibi çeşitli teknoloji tabanlı uygulamaları desteklemenin, yabancı dil öğrenenlerinin kelime dağarcığı gelişimi ve okuma performansı için olumlu sonuçlar sağlayabileceğini ima etmektedir. Bu çalışmanın sonuçları, gelecekteki çalışmaların, özellikle yabancı dil kelime dağarcığı gelişimi ve genel olarak dil gelişimi için farklı dil öğretim bağlamlarını ve farklı yaş gruplarını bilgilendirmek için özel ve genel olarak teknolojik yönden desteklenen dil uygulamalarına yatırım yapılabileceğini göstermektedir.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1HlppcvIg-8BCJBtW83NTpwzzMwEdpsmfY_YWIZnqF8ihttps://hdl.handle.net/20.500.12436/2504