İslâm dininde uygulanan mâlî keffâretler ve sosyo-ekonomik yönleri
Citation
Sırım, V. (2021). İslâm Dininde Uygulanan Mâlî Keffâretler ve Sosyo-Ekonomik Yönleri. İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi, 7(1), 89-110Abstract
slâm dini temerküzü (servetin belli ellerde toplanmasını) reddeder.
Bunun yerine infak (harcama) temelli bir toplumsal ve ekonomik yapı
kurgular. Bu yapı bireylerin kendi iradeleriyle gerçekleştirdikleri
ibadet ve görevlerle kurgulanır. İnfak temelli toplumun yapı
taşlarından birisi de keffâretlerdir. Zekât, kurban, fıtır sadakası ve
sadaka-i cariye uygulamalarının yanı sıra keffâretler de infak temelli
bir toplumsal ve ekonomik yapının ortaya çıkmasında çok önemli bir
rol üstlenmektedir. Keffâret, Allah’ın emrettiği bir ibadetin terki,
ibadet esnasında bir yasağın çiğnenmesi, kasten veya bilmeyerek bir
haramın işlenmesi sonucu bir yükümlülük olarak ortaya çıkar. Bir köle
azad etmek, belli sayıda fakiri doyurmak ve giydirmek gibi yollarla bu
yükümlülüğün yerine getirilmesi aynı zamanda sosyo-ekonomik
neticeleri de ortaya çıkarır. Müslümanlar keffâret görevini yerine
getirirken bir yandan işledikleri günahları affettirmek, manevî açıdan
temizlenmek ve uhrevî cezâdan kurtulabilmek için hareket
ederlerken, diğer yandan toplumsal bir faydaya da aracılık ederler.
Keffâret sorumluluğunun yaygın olarak fakirleri doyurma ve onları
giydirme yoluyla ifâ edilmesi halinde dar gelirlilerin harcama gücü
artacak, piyasada mal ve hizmetlere olan talep canlanacak, bu da
ekonomik kalkınmaya önemli bir katkı sağlayacaktır. Böyle bir gelişme
ise barış, kardeşlik, dayanışma, yardımlaşma gibi güzel davranışların
yaşandığı örnek bir toplumun inşası için uygun bir zemin
hazırlayacaktır. Bu makalede keffâretlerin yerine getirilmesiyle ortaya
çıkacak sosyo-ekonomik neticeler üzerinde durulacaktır. Islam rejects concentration of wealth in the hands of major
individuals. Instead, it constructs a social and economic structure
based on infak (spending). This structure is constructed with the
worship and duties performed by individuals of their own free
will. One of the basic elements of the spending-based society is
kaffarah. In addition to the practices of zakat, sacrifice, sadaqah
fıtr and sadaqah cariyah (ongoing charity), kaffarah also plays a
very important role in the emergence of a social and economic
structure based on donations. The kaffarah emerges as an
obligation as a result of the abandonment of a prayer
commanded by Allah, the violation of a prohibition during
worship, deliberate or unconscious commitment of a haram. The
fulfillment of this obligation by means of freeing a slave, feeding
and dressing a certain number of poor people also brings about
socio-economic consequences. While Muslims fulfill their duty of
kaffarah, on the one hand, they act to have their sins forgiven, to
be cleansed spiritually and to get rid of the otherworldly
punishment, on the other hand, they mediate a social benefit. If
the responsibility of kaffarah is fulfilled by feeding the poor and
dressing them, the spending power of the low-income will
increase, the demand for goods and services in the market will
revive, and this will make a significant contribution to economic
development. A positive development in the economic field will
prepare a suitable ground for the construction of an exemplary
society in which good behaviors such as peace, brotherhood,
solidarity and cooperation are experienced. This article will focus
on the socio-economic consequences of the practices of
kaffarah.