Tüketi̇ci̇leri̇n eti̇k konumlarının helâl tuı̇zme bakış açıları ı̇le i̇li̇şki̇si̇ Samsun i̇li örneği
Citation
Yılmaz, M., Memiş Kamacı, H. (2020). Tüketi̇ci̇leri̇n eti̇k konumlarının helâl tuı̇zme bakış açıları ı̇le i̇li̇şki̇si̇ Samsun i̇li örneği. İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi (İEFD), 6(2), 147-184.Abstract
Türkiye'de ve dünyada Müslümanların, tatil yerlerinde kendi
inançlarına uygun bir tatil yapmayı arzulamaları ve bu kapsamda
helâl ürünleri talep etmeleri helâl turizm sektörünün gelişmesini
sağlamıştır. Bu çalışmada, alanyazında yeni yer alamaya başlayan
İslami pazarlama anlayışı içerisinde etik, helâl ürün ve hizmetler, helâl
konseptli otel işletmelerinin turizmdeki yeri ve tüketicilerin helâl
turizm ile ilgili bakış açıları etik konumları ile ilişkilendirilerek ele
alınmıştır. Pek çok çalışmada farklı değişkenlerin analiz edilmesiyle
ortaya konduğu üzere, kişisel etik konum, bireylerin sosyal-kültürel
çevresi, milleti, dini ve kişisel özellikleri ile farklılık göstermektedir.
Araştırma sonucunda, tüketicilerin idealizm ve rölativizm düzeyleri ile
helâl otel anlayışı, tercih ve güven değişkenleri arasında anlamlı bir
farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, tüketicilerin idealizm
düzeyleri ile helâl turizme bakış açıları arasında anlamlı ve pozitif
yönde, rölativizm düzeyleri ile helâl turizme bakış açıları arasında
anlamlı ve negatif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Desires of Muslims in Turkey and around the world to have a
proper holiday according to their faith and their desire to
demand halal products in this context have enabled the
development of Halal tourism industry. In this study, Ethical, halal
products and services, the place of halal concept hotel businesses
in tourism, and consumers' perspectives on halal tourism within
the Islamic marketing understanding which has just started to
take place in the literature are discussed in relation to their ethical
position. As revealed by analysing different variables in many
studies; The personal ethical position differs with the socialcultural environment, nationality, religious and personal
characteristics of the individuals. As a result of the research, it is
concluded that there is a significant difference between the
idealism and relativism levels of consumers and the
understanding of halal hotels, preferences and trust variables. In
addition, it has been determined that there is a significant and
positive relationship between consumers' idealism levels and
their perspective on halal tourism, and a significant and negative
relationship between their level of relativism and their
perspective on halal tourism.