Okul kültürünün öğretmenlerin iş doyumuna etkisi
Citation
Kadıoğlu, S., Zafer Güneş, D. (2019). Okul kültürünün öğretmenlerin iş doyumuna etkisi. İZÜ Eğitim Dergisi, 1 (2), 320-346Abstract
Bu araştırma öğretmenlerin okul kültürü ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi
ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel niteliktedir.
Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler 2017-2018 eğitim
öğretim yılında İstanbul İli, Eyüp sultan, Küçükçekmece ve Arnavutköy
ilçelerinde görev yapan 802 öğretmenden toplanmıştır. Veri toplama araçları
olarak birinci bölümde demografik değişkenlere ilişkin cinsiyet, yaş, öğrenim
durumu, mezun olunan fakülte, okuldaki toplam hizmet süresi, meslekteki
hizmet süresi, kurumdaki istihdam şekli olmak üzere sekiz sorudan
oluşmaktadır. İkinci bölümde “okul kültür ölçeği” Çolakoğlu (2005)
tarafından oluşturulan Yılmaz (2009) tarafından geliştirilen 28 maddeden
oluşan ölçek kullanılmıştır. Üçüncü bölümde “İş Doyumu Ölçeği” Gündüz
(2008) tarafından oluşturulan 19 maddeden oluşan ölçek kullanılmıştır.
Katılımcı öğretmenlerin okul kültürü ölçeği ve alt boyutlarına ait ortalama
puanları incelendiğinde; “işbirlikçi liderlik” alt boyutunun “yüksek” düzeyde
olduğu, “mesleki yardımlaşma” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu,
“öğrenme ortaklığı” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “öğretmen
işbirliği” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “amaç birliği” alt
boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu, “mesleki gelişme” alt boyutunun
“yüksek” düzeyde olduğu ve öğretmenlerin okul kültürü algısının “yüksek”
düzeyde olduğu söylenebilir. Örneklem grubunu oluşturan öğretmenlerin iş
doyumu ölçeği ve alt boyutlarına ait ortalama puanları incelendiğinde; “örgüt
iklimi, çalışma koşulları ve sosyal görünüm” alt boyutunun “yüksek” düzeyde
olduğu, “bireysel faktörler” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu,
“örgütsel iletişim” alt boyutunun “yüksek” düzeyde olduğu ve öğretmenlerin
iş doyumu düzeylerinin “yüksek” olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin iş
doyumu düzeyleri ile okul kültürü algıları arasında pozitif yönde anlamlı bir
ilişki bulunmuştur. The present research aims to explore the relationship between the school
culture and job satisfaction of the teachers. The research is a descriptive
research. The relational screening model was used. Data was collected from
802 teachers working in Eyup Sultan, Kucuk Cekmece and Arnavutkoy
districts of Istanbul during the 2017-2018 academic year. As for data
collection tools, the first part contains eight questions regarding demographic
variables including sex, age, educational degree, faculty graduated, total length
of service at school, total length of service in profession, and type of
employment at institution. In the second part, the “school culture scale”, a
scale comprised of 28 items created by Çolakoğlu (2005) and developed by
Yılmaz (2009), was used. In the third part, the “job satisfaction scale”, a scale
comprised of 19 items created by Gündüz (2008), was used. When the mean
scores of the participating teachers from the school culture scale and its
subdimensions are examined, it may be suggested that the “cooperative
leadership” subdimension is at a “high” level, the “professional cooperation”
subdimension is at a “high” level, the “learning partnership” subdimension is
at a “high” level, the “unity of purpose” dimension is at a “high” level, the
“professional development” is at a “high” level, and the teacher school
perception is at a “high” level. When the mean scores of the teachers
constituting the sample group from the job satisfaction scale and its
subdimensions are examined, it may be suggested that the “the organizational
identity, working conditions and social outlook” subdimension is at a “high”
level, the “individual factors” subdimension is at a “high” level, the
“organizational communication” subdimension is at a “high” level, and the
teacher job satisfaction level is “high”. A positive meaningful relationship was
found between the job satisfaction level and school culture perception of the
teachers.