Türkçe eğitiminde geliştirilmesi gereken bir üst düzey düşünme becerisi: analitik düşünme
Citation
ÖZDEMİR, O. (2020). Türkçe Eğitiminde Geliştirilmesi Gereken Bir Üst Düzey Düşünme Becerisi Analitik Düşünme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 950–971.Abstract
Bu çalışmanın amacı, üst düzey düşünme becerilerinden biri olan analitik düşünmenin Türkçe
eğitiminin temel dil becerileriyle ilişkisini ortaya koymak ve bu konuda teorik bir çerçeve
oluşturmaktır. Türkçe öğretiminde üst düzey düşünme becerilerinin kazandırılmasında yaşanan
problemler, alanyazındaki çalışmalar ve PISA sınavlarındaki üst düzey düşünebilen başarılı öğrenci
oranının azlığı ile açıkça görülebilmektedir. Bu doğrultuda, derleme makale formatında hazırlanan
bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Analiz
birimi olarak yenilenmiş Bloom taksonomisinin analiz basamağının alt boyutları olan ayırt etme,
organize etme ve ilişkilendirme / dayandırma boyutları kullanılmış ve buna göre temel dil becerileri
ile analitik düşünme becerileri ilişkilendirilmiştir. Ardından bu üç başlığa yönelik etkinlik örnek
olarak hazırlanan etkinlik ya da sorular yine aynı doğrultuda ele alınmıştır. Sonuç olarak analitik
düşünme becerisinin eğitim yoluyla geliştirilebileceği, sentez ve değerlendirme gibi daha üst
basamaklarındaki düşünme becerilerinin geliştirilmesi için ön hazırlığı teşkil ettiği ortaya koyularak
bu konuda yapılabilecek yeni araştırmalar için öneriler sunulmuştur. This study aims to determine the relationship between analytical thinking, which is one of the
higher order thinking skills, with the main language skills of Turkish language education and to form
a theoretical framework in this regard. The problems experienced in teaching higher-order thinking
skills in Turkey, can be clearly seen with many studies in literature and with the low percentage of
successful students taking PISA reading exams. Accordingly, in this study, which was prepared in
the form of a review article, the basic qualitative research method was used. As a unit of analysis,
differentiating, organizing and connecting/relating dimensions, which are the sub-dimensions of
the analysis level of the renewed Bloom taxonomy, were used and basic language skills and
analytical thinking skills were associated, accordingly. Then, the activities and questions prepared
as an example for these three sub-titles were analyzed in the same direction. As a result, analytical
thinking skills were defined as a skill which can be developed through language education. This skill
is also preliminary preparation for developing higher-order thinking skills such as evaluation and
creation. At the end of this study, some suggestions for further research on this subject were
presented.