Avrupa Birliği Ceza Hukuku’nda polis ve ceza adaleti otoritelerine yönelik 2018/680 saydi direktif: kişisel verilerin ceza adalet mekanizmalarinda korunmasina getirilen standartlar ve direktife yönelik eleştiriler
Abstract
Öz: 2016 tarihinde 2016/679 sayılı Genel Kişisel Verilerin Korunması Tüzüğü’ne
(General Data Protection Regulation-GDPR) ek olarak, 2016/680 sayılı Kişisel Verilerin
Ceza Adaleti ve Polis İşbirliği Alanında Kullanılmasına Yönelik Gerçek Kişilere Ait
Kişisel Verilerin Yetkili Otoriteler Tarafından Suçların Önlenmesi, Soruşturulması ve
Tespit Edilmesi veya Cezaların İnfazı Amacıyla İşlenmesi ve Bu Nevi Kişisel Verilerin
Serbest Dolaşımı Hakkında Direktif, 27 Nisan 2016 tarihinde kabul edilmiş ve kendisinden
önceki 2008/977/JHA sayılı Karan ilga etmiştir. Bu yeni Direktifin esas amacı
(2016/680), gerçek kişilerin kişisel verilerine tutarlı ve yüksek seviyede koruma sağlamanın
yanı sua üye devletlerde yetkili otoriteler arasında kişisel verilerin mübadelesini
kolaylaştırmaktır. Kişisel verilerin üye devletler arasında mübadelesi, cezai işlerde adli
ve polis işbirliği bakımından önem arz etmektedir. Bu nedenle, gerçek kişilerin kişisel
verileri konusunda hak ve özgürlüklerinin korunması ve yetkili otoriteler tarafından,
suçlann önlenmesi, soruşturulması ve tespit edilmesi veya cezaların infazı amacıyla kişisel
verilerin işlenmesine ve değerlendirilmesine ilişkin kuralların yeknesaklaştırılması
gerekmektedir. Bu nedenle, Direktif bir yandan önceki direktifin eksikliklerini tadil etmeyi
diğer taraftan da bu sahada ortaya çıkan yeni sorunları çözmeyi amaçlamaktadır.
Bununla birlikte, 2016/680 sayılı Direktif çok sayıda eleştiriye uğramıştır. Bu çalışmada,
2008 tarihli eski çerçeve karar ve 2016 tarihli yeni Direktifi tahlil edeceğiz ve yeni
Direktifle alakalı potansiyel sorunları ve eleştirileri değerlendireceğiz. Abstract: In addition to the General Data Protection Regulation (GDPR), Directive
(EU) 2016/680 of the European Parliament and of the Council on 'the protection
of natura! persons with regard to the processing of personal data by competent authorities
for the purposes of the prevention, investigation, detection or prosecution of criminal
offences or the execution of criminal penalties, and on the free movement of such
data’ substantively enacted on 27 April 2016 and repealed the former the Council Framework
Decision 2008/977/JHA. The main objective of the new Directive (2016/680)
is to ensure a consistent and high level of protection of the personal data of natural
persons and facilitating the exchange of personal data between competent authorities
of Members States. The exchange of personal data among Member States is crucial in
order to ensure effective judicial cooperation in criminal matters and poliçe cooperation.
To that end, the level of protection of the rights and freedoms of natural persons with regard
to the processing of personal data by competent authorities for the purposes of the
prevention, investigation, detection or prosecution of criminal offences or the execution
of criminal penalties, including the safeguarding against and the prevention of threats
to public security, should be equivalent in ali Member States. On the one hand directive
aims to amend the former directive’s deficiencies and on the other hand to solve novel
issues that has emerged in the field. Thus being so, the 2016 directive has been subject to
many critics. In this study, we shall analyse the former 2008 directive and the new 2016
directive, and evualate the potential issues and critics against the new directive.