İslam entelektüel geleneğinde iktisadi boyutun teşekkülü: Şeybânî, Serahsî ve Kitâbu’l-Kesb (III)
Citation
Orman, S . (2016). İslam entelektüel geleneğinde iktisadi boyutun teşekkülü: Şeybânî, Serahsî Ve Kitâbu’l-Kesb (III). Journal of Islamic Economics and Finance, 2 (1), 19-54.Abstract
Bu derginin bundan önceki iki sayısında yayınlanan makalelerimizin ilkinde Kitâbu’l-Kesb
metninin bazı problematik yönlerini tartışmış ve yanı sıra onun içeriğiyle ilgili genel bir
değerlendirmede bulunmuştuk. Anılan makalelerin ikincisinde, tahsisi olarak Kitâbu’lKesb’in “kesb” meselesine ilişkin içeriği üzerinde odaklanmıştık. Okumakta olduğunuz
makalede ise aynı eserin diğer bir önemli konusu olan infak meselesi üzerinde duracağız.
İnfak terimi, kavramı ve tanımı; infak çeşitleri ve mertebeleri; infakın normatif yapısı ve
çerçevesi; farz-ı ayn, farz-ı kifâye ve infak; azimet, ruhsat ve infak; insan ihtiyaçları ve
çeşitleri; sosyal yükümlülük ve hak olarak temel ihtiyaçların tatmini, lüks ve gösteriş
tüketimi, dilenme meselesi ile veren elin mi yoksa alan elin mi daha üstün olduğuna dair
bir tartışma şimdiki makalenin belli-başlı konularını oluşturmaktadır. Kitāb al-Kasb, a classical Islamic text comprised of al-Shaybânî’s original work and alSarakhsî’s commentary, has two major themes--Kasb and Infâq. Kasb was the subject
matter of an earlier article published in this journal, and infâq, i.e. spending and/or
consumption is the subject of the present one. Infâq, its definition, levels and normative
structure of infaq; infâq in the light of the categories fardh al-kifâyah, fardh al-ayn, azîmah
and rukhsah; human needs and their kinds, satisfaction of human needs as a social
obligation and a right, conspicuous consumption, isrâf, charity, begging, and a debate on
the relative merits of upper and lower hands are major topics to be discussed in this
article.
Source
İslam Ekonomisi ve Finansı Dergisi / Journal of Islamic Economics and Finance (JIEF)Volume
2Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: