Öğretmenlerin yöneticilerin liderlik vasıflarıyla ilgili algılarının çeşitli demografik değişkenlere göre değerlendirilmesi

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Kind
articleMetadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırmanın amacı Sağlık Meslek Lisesi
yöneticilerinin liderlik vasıflarının meslek dersi
öğretmenlerinin algılarına göre ne düzeyde
olduğu ve yöneticilerin liderlik vasıflarının
cinsiyet, yaş, medeni durum, meslekteki hizmet
süresi, eğitim düzeyi gibi değişkenlere göre
farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.
Araştırma var olan durumu olduğu gibi
betimlemeye çalıştığı için tarama modeline
uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın
evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında
eğitim veren İstanbul'daki Sağlık Meslek
Liselerinde görev yapan meslek dersi
öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu
genel evren içinden basit tesadüfi küme
örneklem yolu ile belirlenen 12 okuldan seçilen
144 meslek dersi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplamak amacıyla J.K.
Hemphill ve A.E. Coons (1950) tarafından
geliştirilen ve Ergene (1990) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Liderlik Davranışlarını Betimleme
Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda “Liderlik
Davranışlarını Betimleme Ölçeği”nden alınan
toplam puanlar ile yapıyı kurma ve anlayış
gösterme alt boyutundan alınan puanlara göre öğretmenlerin yöneticilerinde algıladıkları liderlik
vasıflarının genel olarak düşük düzeyde olduğu
görülmüştür. Öğretmenlerin yöneticilerin liderlik
vasıfları ile ilgili algılarının görev yaptıkları okul
türüne göre yapıyı kurma alt boyutu ve toplam
ölçekte istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunmazken, anlayış gösterme alt boyutunda
özel okulda çalışanlar lehine anlamlı farklılık
görülmektedir. Özel okulda görev yapan
öğretmenler yöneticilerini anlayış gösterme
boyutunda devlet okuldakilerine göre daha
yüksek puanla değerlendirmişlerdir.
Öğretmenlerin yöneticilerin liderlik vasıflarıyla
ilgili algıları arasında cinsiyet, yaş, medeni
durum, mesleki kıdem ve ikamet değişkenlerine
göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır. The objective of this study is to investigate the
level of leadership qualities of Medical
Vocational High School managers according to
the perceptions of vocational lesson teachers,
and whether leadership qualities of the managers
vary by such variables as the gender, age, marital
status, years of service in the profession, and the
level of education.
The study is organised according to the
screening model as it tries to describe the
existing situation as it is. The universe of the
study consists of vocational lesson teachers
working at Medical Vocational High Schools in
Istanbul during the 2013-2014 academic year.
The sample consists of 144 vocational lesson
teachers chosen from 12 schools determined
with the simple random cluster sampling
method from this general universe.
The “Leadership Behaviour Description Scale”
and the “Personal Information Form”, which
were developed by J.K. Hemphill and A.E.
Coons (1950) and adapted into Turkish by
Ergene (1990), were used in the study in order
to collect data.
As a result of this study, it is seen that the
leadership qualities perceived by teachers in their managers are at a low level according to the subdimensions of building the structure and
tolerating and the total scores they got. While
there is no statistically significant difference in
building the structure and total scale between
the arithmetic means of the leadership qualities
perceived by teachers in their managers by
school type, a significant difference is observed
in the sub-dimension of tolerating in favour of
those working at private schools. Teachers
working at private schools gave higher scores to
their managers in terms of tolerating when
compared to state schools. It was seen that
demographic variables such as the gender, age,
marital status, professional experience and
residence status of managers do not affect the
leadership perception in teachers.