Hastane çalışanlarında öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi
Abstract
Sağlık sektöründe personelin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri, örgütsel bağlılık
düzeylerini etkileyebilir. Araştırmada hastanede çalışan personelin öğrenilmiş
güçlülük düzeylerinin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Araştırmada 2015 yılında İstanbul’un çeşitli eğitim araştırma hastanelerinde çalışan
(n=350) sağlık çalışanına örgütsel bağlılık ve öğrenilmiş güçlülük ölçekleri içeren
anket formu uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre örgütsel bağlılığın cinsiyete
göre duygusal ve normatif bağlılık boyutları; yaşa ve görev türüne göre her üç
boyutu; mesleki deneyime göre normatif bağlılık ve devam bağlılığı boyutları;
kurumda çalışma süresine göre ise normatif bağlılık ve devam bağlılığı boyutları
gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir (p<0,05).
Öğrenilmiş güçlülük düzeyleri ise katılımcıların görev türü ve yaşlarına göre
istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05); cinsiyet, mesleki deneyim ve kurumda çalışma
süresine göre ise istatistiksel olarak anlamsız farklılıklar göstermektedir (p>0,05).
Korelasyon analizi sonuçlarına göre duygusal bağlılık ile öğrenilmiş güçlülük
boyutlarının tamamı arasında; normatif bağlılık ve devam bağlılığı ile ise üç
boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). Learned resourcefulness may have effect on organizational commitment of
personnel in health sector. Effects of learned resourcefulness on organizational
commitment level of hospital personnel were examined. In the research, a survey
including organizational commitment and learned resourcefulness was applied to
personnel (n=350) of two education and research hospital operating in Istanbul in
2015. According to results of the study, there were statistically significant
differences between emotional and normative commitment factors based on
gender; all factors based on age and job type; normative and continued
commitment based on work experience; normative and continued commitment
based on working duration at their organization (p<0,05). Learned resourcefulness
levels showed statistically significant differences based on job type and age of
personnel (p<0,05); and insignificant differences based on gender, work experience
and working duration at their organization (p>0,05). According to correlation
analysis results, there were statistically significant correlations between emotional
commitment and all factors of learned resourcefulness, and between three factors
of learned resourcefulness with normative commitment and continued commitment
factors (p<0,05).