Hastane çalışanlarının öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi
Abstract
Kamusal sağlık hizmetlerinde önemli bir yeri olan hastanelerde beşeri sermayenin performansının arttırılması için, örgütsel
bağlılığın bir göstergesi olarak işten ayrılma niyetinin düşürülmesi gerekir. Bu araştırmada, öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin işten
ayrılma niyeti üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada bu bağlamda, İstanbul Avrupa Yakasında hizmet veren iki eğitim araştırma hastanelerinde 2015 yılında görev
yapan (n=397) hastane çalışanı üzerinde anket yapılarak öğrenilmiş güçlülük ve işten ayrılma niyetleri ölçülmüştür.
Araştırma sonuçlarına göre çalışanların işten ayrılma niyetleri çalışanların yaş, görev türü, mesleki deneyim ve eğitim
durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05), cinsiyetlerine göre ise istatistiksel olarak anlamsız farklılık göstermektedir
(p>0,05). Öğrenilmiş güçlülük boyutlarından ise cinsiyete göre ikisi, yaşa göre beşi, görev türüne göre yedisi, mesleki deneyime ve
eğitim durumuna göre ise dördü istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir (p<0,05). Korelasyon analizi sonuçlarına göre esnek
davranma ile işten ayrılma arasında negatif; yardım alma ve erteleme boyutları ile işten ayrılma arasında ise pozitif ve istatistiksel
olarak anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). In order to increase human capital performance in hospitals having important role on public health, turnover intention which
is an indicator of organizational commitment must be decreased. In this research, it was aimed to examine effects of learned
resourcefulness on turnover intention.
In this respect, (n=397) hospital personnel working in two education and research hospital operating in West Side of Istanbul
in 2015 were subjected to survey, their learned resourcefulness and turnover intention levels were measured.
According to results of the study, turnover intention levels showed statistically significant difference based on age, job type,
vocational experience and education levels of personnel (p<0,05), whereas there was insignificant difference based on gender (p>0,05).
For learned resourcefulness; two factors based on gender, five factors based on age, seven factors based on job type, four factors based
on vocational experience and education showed statistically significant differences (p<0,05). According to correlation analysis, there
were statistically significant and negative correlation between giving behavior and turnover intention, and positive correlation between
taking help, delay and turnover intention.