Eğitim yöneticilerinin problem çözme becerileri ile ilgili araştırmalara genel bir bakış
Abstract
Eğitim yöneticileri problem çözme becerisine sahip olmak adına bazı
özellikleri barındırmalıdır. Bu özellikleri; etkin iletişim yeteneği, çalışkanlık,
zekilik, sosyallik, fiziki görünüm açısından düzgünlük, bilgililik, özgüven,
sorumluluk sahibi olma ve karar verme mekanizmasının etkililiği şeklinde
sıralayabiliriz. Etkili bir yöneticinin, karşılaştığı bir probleme çözüm yolunu
bulmadan önce problemin tanımını yapabilmesi gerekir. Okul yöneticilerinin
işlevinin büyük bir kısmı problem çözme meselesi ile ilgilidir. Bu sebeple okul
yöneticileri kuramlarda karşılaşılabilen problemleri iyi analiz etmeli ve bu analizler
ışığında yeni çözüm yolları geliştirebilmelidirler. Araştırmanın temel amacı, eğitim
yöneticilerinin problem çözme becerileriyle ilgili yapılan çalışmaları incelemektir.
Eğitim örgütlerinde yaşanan soranlara bakıldığında yöneticilerin problem çözme
konusundaki durumlarını anlamak ve olumlu-olumsuz faktörleri değerlendirmek
için bu konunun yöneticiler açısından gerekliliği daha net ortaya çıkacaktır.
Literatürde konuya dair kaynakların eksikliği ve yeteri kadar önemsenmemiş
olması da konunun önemine yönelik farkındalığın oluşturulmasının amaç
edinmesini sağlamıştır. Bu araştırmanın problemi;’’Eğitim yöneticilerinin problem
çözme becerileri üzerine yapılan araştırmaların bulguları nelerdir?” şeklinde
belirlenmiştir. Çalışmada alanyazın taraması (doküman incelemesi) yapılmıştır.
YÖK, Ulusal Tez Bankasındaki tezler, google akademikteki makaleler
incelenmiştir. Bulgular ele alınmıştır. Önerilerde bulunulmuştur. In order to have problem solving skills educational managers should cany some attributes. These skills include, effective communication, hardworking, intelligence, sociability, decent physical appearance, knowledgeable, self-esteem, having responsibility and effectiveness of decision making mechanism. An effective manager, should be able to define the problem before finding a solution to the problems encountered. The large part of the school principals functions are related to problem solving issue. Therefore School principals should analyse the problems faced at the school, and in the light of these analysis they should develop ways of new solutions. The main objective of the study is to examine the studies conducted related to problem solving skills of school principals. Considering the problems faced in educational institutions, and to understand the positions of administrators on problem solving, and to evaluate the positive and negative factors, how important this issue for the educational managers emerges clearly. Lack of resources and to be ignored in the literature on the subject has also provided enough evidence for the importance of the issue and creating awareness have led to problems of this research. The problem statement of the study is defined as “what are the findings of the study conducted on problem solving skills of educational administrators”.? When gathering the data literature review (document review) were conducted. Thesis in the Higher Education Council, the Centre for National Thesis Review, manusepripts in google academic articles were examined. The findings are discussed and suggestions were made accordingly.