Erken çocuklukta özel eğitim
Abstract
Erken çocukluk döneminde çocukların: zihinsel süreçleri, dil becerileri,
motor (hareket) becerileri, sosyal becerileri hızla gelişmektedir. Çocukların
erken deneyimleri, daha sonraki yıllarda ortaya çıkan gelişimlerinin
şekillendirilmesi açısından da ayrıca önem taşımaktadır.
İşte bu noktada yetersizliği bulunan çocukları düşündüğümüzde; ailenin
çocuğunun yetersizliği olduğunu öğrendiğinden kabullcninccyc kadar geçen
süre, tutumlarının olumsuzluğu çocuğuyla paylaşımı çocuğu olumsuz yönde
etkilemektedir. Gelişimin hızla şekillendiği bu dönemde olumsuz
tutumlardan dolayı yetersizliği olan çocuklarda çok büyük yaşantı eksiklikleri
görülmektedir. Kendilerine tanı konulduğu andan itibaren sistemli ve
gerektiği kadar özel eğitimden yararlanan engelli çocukların normal yaşama
uyum sağlamaya daha yatkın oldukları ve uzmanların daha önceki yıllarda
ailelere çocuklarının yetersizlikleri ile ilgili yeterince bilgi vermemeleri
sonucu olarak yetersizliği olan çocukların ilerleyen yaşlarda akranlarına göre
çok daha gerilerde kaldığı gözlenmiştir (Friend, 2008).