Erken çocukluk eğitiminde kaynaştırma
Abstract
Tüm dünya ülkelerinde çocukların hayata eşit fırsatlarla başlayabilmeleri, eğitim, sağlık, bakım ve
korunma gibi en temel haklardan eşit olarak yararlanabilmeleri beklenir. Pek çok ülkede çocuk hak-
ları yasalarla güvence altına alınmıştır. Fakat tüm çocukların haklarından eşit oranda yararlandığını
söyleyebilmek maalesef mümkün değildir. Eğitim hakkı da dünyada pek çok çocuğun hala erişeme-
diği haklardandır. Özellikle çeşitli dezavantajlı gruplardaki çocukların eğitim haklarından yeterince
yararlanamadığı bilinmektedir. Dezavantajlı gruplardan birisi de özel gereksinimi olan ve özel eğitime
ihtiyaç duyan çocuklardır.
Özel gereksinimli çocukların normal gelişim gösteren akranlarıyla bir arada eğitim görmelerini
ifade eden kaynaştırma eğitimi, özel gereksinimli çocukların eğitiminde en yüksek faydayı sağlaya-
bilmesi için genel kabul gören bir uygulamadır. Bu genel kabule karşın erken çocuklukta kaynaştırma
eğitiminin uygulanmasında hala problemlerle karşılaşılmaktadır ve hala kaynaştırma eğitiminden fay-
dalanamayan özel gereksinimli çocuklar vardır.
Bu bölümde erken çocuklukta kaynaştırma eğitimi kavramsal olarak incelenecek, kaynaştırma
eğitiminin çok yönlü faydaları açıklanacak ve erken çocuklukta kaliteli kaynaştırma eğitiminden bah-
sedilerek kaliteli kaynaştırma eğitimine erişim için araştırma bulguları derlenerek önerilerde bulunu-
lacaktır. Bölümün sonunda ise erken çocukluk eğitiminde kaynaştırmaya hazırlık etkinlik örneklerine
yer verilecektir.