Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Vatansever Bayraktar, H., Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin Öz Yeterlilikleri İle Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127. DOI: 10.46423/izujed.841318.Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerinin özyeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerilerinin ne düzeyde
olduğu; öğretmenlerin özyeterlilikleri ve sınıf yönetimi becerilerinin cinsiyet, eğitim düzeyi, bulunduğu
okuldaki toplam hizmet süresi, mesleki kıdem, branş ve alınan hizmetiçi eğitim değişkenlerine göre
anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediği ve öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi
becerileri arasında istaitistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını incelemektir. Araştırmada
betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Güngören, Bağcılar ve
Bahçelievler ilçesinde yer alan ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem ise
evrenden rastgele yöntemle seçilen toplam 394 öğretmenden (171 ilkokul ve 223 ortaokul öğretmeni)
oluşmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgiler Formu”, “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği” ile “Sınıf Yönetimi
Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin
cinsiyet, okuldaki toplam hizmet süresi ve branş değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri eğitim düzeyi, mesleki
kıdem ve alınan hizmetiçi eğitim değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Öğretmenlerin özyeterlikleri eğitim düzeyi, mesleki kıdem, branş ve alınan hizmet içi eğitim
değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin özyeterlikleri cinsiyet,
bulunduğu okuldaki toplam hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Öğretmenlerin özyeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyli ilişki
olduğu tespit edilmiştir. The study which examined the relationship between teachers' self-efficacy and the levels of classroom management was conducted on 394 teachers. The teachers' self-efficacy perceptions were developed by Tschannen-Moran and Hoy (2001). The scale consists of three sub-dimensions and 24 items including eden student participation 24, alt teaching strategies “and“ classroom management. Classroom management skills were developed by Delson in 1982 and adopted in 2002 by Yalçınkayave Tonbul. The scale consisting of one dimension consists of 25 questions. As a result of the analyzes conducted within the framework of the sub-problems of the research, it was found that the level of classroom management skills of female teachers was higher than that of male teachers. However, it was determined that teachers differed according to their educational status. Accordingly, it was determined that the level of self-efficacy of the teachers with associate degree degree, the level of self-efficacy towards teaching strategies and their general self-efficacy levels were higher than those with bachelor's degree. Another analysis is the differences in the views on self-efficacy and classroom management for the years of vocational seniority. The findings show that the teachers working in the school where they are in the 11-15 year range have higher levels of classroom management than the teachers working in less than a year. As a result of the study, a positive and medium level relation was found between self-efficacy and classroom management.