Üniversite öğrencilerinin savunma mekanizmaları ile duygusal şemaları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
Citation
Dağce, A. , Artan, T. & Irmak, H. S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Savunma Mekanizmaları İle Duygusal Şemaları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(2), 131-145. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/scd/issue/67855/983268.Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin savunma mekanizmaları ile duygusal şemaları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nde ve Marmara Üniversitesi’nde öğrenimlerine devam eden 515 öğrenci oluşturmaktadır. Cinsiyetler arasında, annenin ve babanın öğrenim durumuna, ailenin kaçıncı çocuğu olma durumuna, 0-6 yaş arası bakımını kimin verdiğine göre, öğrencinin eğitim gördüğü bölümün puan türüne göre, devam ettiği üniversiteye göre, okuduğu bölümü isteyerek seçme durumuna göre kendinin ve ailesinin sosyal destek alma durumuna göre Leahy Duygusal Şema alt ölçek puanlarına bakıldığında bazı duygusal alt ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Savunma mekanizmaları alt ölçeğinde “immatür savunmalar” alt ölçek puanı; cinsiyete göre erkek öğrencilerin, eğitim gördüğü puan türüne göre özel yetenek puan türündeki öğrencilerin puan ortalamaları diğer gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı yüksek bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin duygusal şemalarıyla savunma mekanizmaları arasında zayıf, istatistiksel olarak anlamlı korelasyonlar tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the relationship between defense mechanisms and emotional schemas of university students. In the study, the relational survey model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the research consists of 515 students who continue their undergraduate education at Istanbul Sabahattin Zaim University and Marmara University. Leahy Emotional Scheme according to gender, educational status of the mother and father, the number of children in the family, who cares for the 0-6 age group, the type of score of the department where the student is studying, the university he attends, the status of willingly choosing the department he is studying, and the social support status of himself and his family. When the subscale scores were examined, it was found that there was a statistically significant difference in some emotional subscale scores. The “immature defenses” subscale score in the defense mechanisms subscale; The mean scores of male students according to gender and special talent score types according to the type of education were found to be statistically significantly higher than the other groups. According to the findings obtained in the study, it was determined that there was a statistically significant positive/negative relationship between the emotional schemas of university students and their defense mechanisms.