Ortaokul yöneticilerinin öğretmenler tarafından algılanan liderlik davranışları ve öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeylerinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin yöneticilerine göre algıladıkları liderlik davranışları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla 2019-2020 akademik yılı içinde, İstanbul ilinde bulunan ortaokullarda yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilindeki ortaokullarda görev yapan 243 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplamak amacıyla "Eğitim Örgütlerinde Örgütsel Adanmışlık Ölçeği" ile "Liderlik Davranışlarını Betimleme Ölçeği" kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel adanmışlık seviyeleri ile yöneticilerinin liderlik davranış seviyelerini bulmak hedefiyle, ölçeklerde bulunan maddelerin standart sapmaları ve aritmetik ortalamaları hesaplanmıştır. İncelen araştırmalar sonucunda, öğretmenlerin yöneticilerine göre algıladıkları yapı kurmaya ait liderlik davranışı ve anlayış göstermeye ait liderlik davranışları ile örgütsel adanmışlık seviyeleri arasında pozitif, lineer ve orta seviyede anlamlı bir bağ bulunmuştur. Bunun dışında çalışmaya katkı veren öğretmenlerin örgütsel adanmışlık seviyeleri ile yöneticilerinin liderlik davranışlarına yönelik değerlendirmelerinin, cinsiyet, kıdem, mezun olunan fakülte değişkenleri doğrultusunda farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Uygulanan bu karşılaştırma testleri analizinde mezun olunan fakülte ve cinsiyet değişkenlerinde sayısal açıdan anlamlı bir fark (p<.05) görülmüş, diğer değişkenlerde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark durumu bulunmamıştır. This research was conducted in secondary schools in Istanbul in the 2019-2020 academic year to examine the relationship between teachers' leadership behaviors perceived by their administrators and their organizational commitment. The sample of this research consisted of 243 teachers working in the middle schools in İstanbul province. In order to collect data, "Organizational Commitment Scale in Educational Organizations" and "The Scale of Leadership Behaviors" were used. The standard deviations and arithmetic means of the items in the scales were calculated to find the institutional commitment teachers' levels and the leadership behavior levels of their managers. As a result of the investigations, a positive, linear, and moderate level of significant correlation was found between teachers' perceived leadership behavior of establishing a structure about their administrators and leadership behaviors of understanding and organizational commitment levels. In addition, the organizational commitment levels of the teachers who contributed to the study and the evaluations of their administrators' leadership behaviors were examined in terms of gender, seniority, and graduated faculty variables. In the analysis of these comparison tests applied, a numerically significant difference was observed in the variables of graduated faculty and gender, and no statically significant difference was found in other variables (p<.05).
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAuWqZCAs4wzs_3cfquqWO5tgBBr_JsGy21f5eGTcceMthttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3505
Collections
- Eğitim Yönetimi [169]