Ergenlerde oyun bağımlılığı ile psikolojik sağlamlık ve heyecan arayışı arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmanın amacı, ergenlerde oyun bağımlılığı ile psikolojik sağlamlık ve heyecan arayışı arasındakinin olup olmadığını bulmaktır. Araştırma bazı demografik değişkenler açısından da şekillendirilmiştir. Araştırma sürecinde verileri toplamak amacıyla lise öğrencilerine Demografik Bilgi Formu, Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Heyecan Arayışı Ölçeğinden oluşan üç sayfalık veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu veri araçları, İstanbul ilindeki 5 ortaöğretim kurumunda eğitim gören 400 ergen bireye uygulanmıştır. Araştırma, ortaöğretimde okuyan ergen bireylerin demografik özellikleri, oyun bağımlılıkları ile psikolojik sağlamlığı ve heyecan arayışı arasındaki ilişki düzeyini incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; erkek öğrenciler kız öğrencilerden daha fazla oyun bağımlılığı gösterdiği görülmüştür, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla uyumlu oldukları görülmüştür, bilgisayar başında daha fazla zaman geçiren bireylerde daha fazla oyun bağımlılığı görülmekte ve aile içerisindeki psikolojik sağlamlılıklarının ve mücadeleciliklerinin daha yüksek olduğu görülmüştür, akademik algısı düşük olan bireylerde daha fazla oyun bağımlılığı görülmüştür, akademik algısı düşük bireylerin aile içerisindeki psikolojik sağlamlık düzeyleri daha yüksek olduğu görülmektedir, akademik algısı yüksek olan öğrencilerin okul içerisindeki psikolojik sağlamlılıklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, akademik algısı orta ve yüksek olan bu öğrencilerin aile içerisindeki psikolojik sağlamlılıklarını ve psikolojik sağlamlılığın alt boyutu olan mücadeleciliklerinin daha fazla olduğu görülmüştür, aksiyon, strateji, simülasyon, platform, dövüş ve rpg oyun türlerini oynayan öğrencilerde oyun bağımlılıklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, aksiyon, dövüş ve platform türünde oyun oynamayan bireylerin okul içerisindeki psikolojik sağlamlık düzeyleri ve psikolojik sağlamlığın alt boyutlarından olan uyumluluklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, aksiyon ve dövüş türündeki oyunları oynayan bireylerin heyecan arayışlarının yüksek olduğu görülmüştür, 18 yaşında olan ergenlerin aile içerisindeki psikolojik sağlamlılıklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, 14-15-16 yaşlarında olan bireylerin psikolojik sağlamlığın alt boyutu olan uyumluluklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, 11.sınıfa giden öğrencilerin okul ve aile içerisindeki psikolojik sağlamlılıklarının daha yüksek olduğu görülmüştür, ergenlerde oyun bağımlılığı ile psikolojik sağlamlık ve heyecan arayışı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Ancak psikolojik sağlamlık ile heyecan arayışı arasında istatistiksel olarak negatif yönde ve düşük seviyede anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. The aim of this study is to find out whether there is a relationship between game addiction and psychological resilience and excitement seeking in adolescents. The research has also been shaped in terms of some demographic variables. A three-page data collection tool consisting of Demographic Information Form, Game Addiction Scale, Psychological Resilience Scale and Excitement Seeking Scale was used for high school students to collect data during the research process. These data tools were applied to 400 adolescent individuals studying in 5 secondary education institutions in Istanbul. This study is prepared with the relational scanning model; in order to examine the relationship between the demographic characteristics, game addiction, psychological resilience and sensation seeking of individuals studying in secondary school. According to the results of the study, it has been observed that; male students show more game addiction than female students, and female students are more adaptable than male students, ındividuals who spend more time in front of the computer have more game addiction and have higher psychological resilience and combativeness within the family, plus ındividuals with low academic perception have more game addiction, individuals with low academic perception have higher levels of psychological resilience in the family, students with high academic perception have higher psychological resilience within the school, and these students with medium and high academic perceptions have more psychological resilience and combativeness, which is the sub-dimension of psychological resilience, in the family, the game addiction is higher in students who play action, strategy, simulation, platform, fighting and rpg game types, individuals who do not play action, fight and platform games have higher levels of psychological resilience and compatibility with the sub-dimensions of psychological resilience, their search for excitement is high who play action and fighting games, adolescents who are 18 years old have higher psychological resilience within the family, individuals aged 14-15-16 have higher adaptability, which is the sub-dimension of psychological resilience, the psychological resilience of 11th grade students in school and family is higher, and no statistically significant relationship was found between game addiction, psychological resilience and sensation-seeking in adolescents. However very little significant relationship was found between game addiction and psychological resilience and excitement seeking in adolescents.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg1yJkd15DGtuT4lbtVfa1rSWwUz435_zwyxfo1oP6I8Yhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3531
Koleksiyonlar
- Eğitim Yönetimi [242]