Ergenlerde internet bağımlılığı ile utangaçlık ve denetim odağı arasındaki ilişki
Özet
İnternet bağımlılığı, utangaçlık ve denetim odağı araştırmanın bağımlı değişkeni; cinsiyet, kardeş sayısı, aile yapısı, algılanan sosyoekonomik durum, anne-baba tutumu, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu ise araştırmanın bağımsız değişkenleri olarak belirlenmiştir. Araştırmanın amacı, son zamanlarda ergenlerin ruh sağlığını olumsuz etkileyen internet bağımlılığı ile utangaçlık ve denetim odağı arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma da nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Çalışmanın örneklem gurubu ise uygun örnekleme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Örneklemeye alınan guruba coronavirüs salgını nedeniyle internet üzerinden ölçme araçları uygulanmış, gelen veriler gözden geçirilmiş, çalışma için uygun olanlar çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; internet bağımlılığı ve utangaçlık düzeyleri arasında pozitif yönlü, internet bağımlılığı ve denetim odağı düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki olduğu, kadınların internet bağımlılığı puanlarının, erkeklerin internet bağımlılığı puanlarından istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılaşma olmadığı, kadınların utangaçlık puanlarının, erkeklerin utangaçlık puanlarından istatistiksel açıdan anlamlı olarak yüksek olduğu, kadınların denetim odağı puanlarının, erkeklerin denetim odağı toplam puanlarından istatistiksel açıdan anlamlı olarak düşük olduğu, kadınların daha fazla dış denetim odağına sahip olduğu görülmektedir. Ergenlerde internet bağımlılığı ile utangaçlık ve denetim odağı arasındaki ilişki aile yapısına göre bakıldığında; İnternet bağımlılığı toplam puanlarının, yapılan analiz sonucuna göre grupların İnternet bağımlılığı toplam puanı ortalamaları istatistiksel açıdan anlamlı olarak farklılık olmadığı, Utangaçlık toplam puanlarının, değerlendirilen analiz bulgularına göre grupların internet bağımlılığı, utangaçlık ve denetim odağı toplam puanları ortalamalarının anlamlı olarak herhangi bir farklılık göstermediğini, utangaçlık ve denetim odağı düzeylerinin internet bağımlılığını yordayıcılığına bakıldığında; utangaçlık düzeyi ve denetim odağı puanlarının birlikte internet bağımlılığı toplam puanlarını istatistiksel yönden anlamlı olarak yordadığı ve internet bağımlılığınının ise %11'ini açıkladığı sonucu bulunmuştur. Internet addiction, shyness and control focus dependent variable of the study; gender, number of siblings, family structure, perceived socioeconomic status, parent attitude, mother education status and father education status were determined as independent variables of the study. The aim of the research is to examine the relationship between internet addiction and shyness and deceptiveness, which have negatively affected the mental health of adolescents in recent times, in terms of various variables. The study was based on the relational screening model, which is one of the quantitative research models. The sampling group of the study was carried out using the appropriate sampling method. Due to the coronavirus outbreak, measurement tools were applied over the Internet to the sampled group, incoming data were reviewed, and those who were eligible for the study were included in the study. According to the results of the research; positive directional between levels of shyness and internet addiction, internet addiction is a positive correlation between the levels of locus of control and women Internet addiction scores, statistically significant differentiation internet addiction scores of men without women, shyness scores, high scores as statistically significant shyness of men, women, locus of control points is statistically significantly lower the total score from the focus to the control of men, it seems that women have more external control focus. When the relationship between internet addiction and shyness and decadence in adolescents is viewed according to the family structure; Internet addiction according to the results of the analysis of the total score, the total score averages of the groups without statistically significant differences in Internet addiction, Shyness analysis of the total scores of the groups was assessed according to the findings, internet addiction, shyness and locus of control did not show any statistically significant difference in the averages of the total points of that shyness and locus of control as compared to the level of internet addiction yordayicilig; it was found that the shyness level and focus scores together significantly predicted the total internet addiction scores statistically and explained 11% of internet addiction.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg5c3lpGoIxDYo69HGZuxObFbX6qkPymYZf0a0wc-3Tdihttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3536
Koleksiyonlar
- Eğitim Yönetimi [169]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Evli bireylerin problemli internet kullanımı ile evlilik doyumu arasındaki ilişki
Aylıkçı, Çiğdem (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Anabilim Dalı, 2018)Evli bireylerin problemli internet kullanımı ile evlilik doyumu arasındaki ilişki olan bu araştırmada; problemli internet kullanımı ile evlilik doyumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Problemli internet kullanımı ve evlilik ... -
İnternet bağımlılığının yordanmasında bağlanma stilleri ve iletişim becerileri
Güneş, Yasemin (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)Bu araştırmanın ana amacı "bağlanma stiileri ve iletişim becerilerinin internet bağımlılığı ile ilişkisi"ni ortaya koymaktır. Bu sebeple bu araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini ... -
Ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıcılığı
Öztosun, Ali (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2018)Bu araştırmanın amacı, ergenlerde algılanan sosyal destek ve sosyal dışlanma deneyimlerinin internet bağımlılığını yordayıp yordamadığını incelemektir. Ergenlerde algılanan sosyal destek, sosyal dışlanma deneyimleri ve ...