Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Tunus örneği
Abstract
Araştırma kapsamında, Tunus'ta Türkçe öğrenen Tunuslu kişilerin Türkçe kurslarına ilişkin dil öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu ihtiyaçların cinsiyet, yaş, meslek grubu, eğitim, kur seviyesi, anadili gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Araştırma tarama modeline göre yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini Tunus'ta yer alan ve Türkçe öğrenen kişiler oluşturmaktadır. Örneklemini ise, Tunus'ta yer alan farklı merkezlerde Türkçe öğrenen 185 kişi oluşturmaktadır. Ölçek olarak ise Türkçe Dil İhtiyaçları Ölçeği (TDİÖ) kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS 25 (Statistic Package For Social Science) programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, t-testi ve varyans analizi için f testi kullanılmıştır. İhtiyaç analizi ölçeğine göre Tunus'ta Türkçe öğrenen kişilerin dil öğrenme ihtiyaçları "ticaret yapma, eğitim ve iş imkânı, bireysel ilgi ve ihtiyaçlar ile sınıf içi iletişim kurma" olmak üzere dört alt boyutta ele alınmıştır. Özellikle ticaret yapma ihtiyacı kursiyerlerde ön plana çıkmaktadır. Katılımcılar tarafından Türkiye ile olan ilişkilerde Türkçe öğrenme ihtiyacında eğitim, iş ve turist olarak yer alma durumları dikkat çekmektedir. Katılımcıların Türkçe öğrenme ihtiyaçları ile Türkiye'de bulunma durumu, meslek, anadil ve kur seviyesine göre farklılaşmadığı, eğitim durumu, yaş, cinsiyet gibi değişkenlere göre de bazı alt boyutlarına göre farklılaştığı görülmüştür. The scope of the research is to determine the language learning needs of Tunisian people learning Turkish in Tunisia for Turkish courses and to determine whether these needs differ according to variables such as gender, age, occupational group, education, level of exchange, and mother tongue. The study was conducted in accordance with the survey model. The population of the research consists of people living in Tunisia and learning Turkish. The sample consists of 185 people who learn Turkish in different centers in Tunisia. The Turkish Language Needs Scale (TDIÖ) was used in the research. The data obtained within the scope of the research was used in the SPSS 25 (Statistic Package for Social Science) program. Percentage, arithmetic mean, t-test and f-test for variance analysis were used in the analysis of the data.According to the needs analysis scale, the language learning needs of people who learn Turkish in Tunisia are discussed in four sub-dimensions: "business, education and job opportunities, individual interests and needs, and in-class communication". Especially The need to do business comes to the fore among the trainees. It is noteworthy that the participants are involved in the need to learn Turkish in relations with Turkey, as education, business and tourist. It has been observed that the Turkish learning needs of the participants and the status of being in Turkey do not differ according to their occupation, mother tongue and language level, but also according to some sub-dimensions according to variables such as education level, age and gender.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5SgvlggzmoUqIM51pA5u3HhXhkiTGMhOmxmKAxxmBUbs9u3Gn1https://hdl.handle.net/20.500.12436/3544
Collections
- Eğitim Yönetimi [261]