Ortaokul matematik öğretmenlerinin ve yöneticilerinin örgütsel adanma ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmenleri ve yöneticilerinin örgütsel adanma ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmada Nicel Araştırma modellerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel ortaokul kurumlarındaki toplam 204 öğretmen ve okul müdürü oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Balay (2000) tarafından geliştirilen "Örgütsel Adanma Ölçeği'' ile Akkamış (2010) tarafından geliştirilen "Minnesota İş Tatmini Ölçeği'' kullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda dağılım normal olduğundan t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda Scheffe (Çoklu Karşılaştırma) testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda ortaokul matematik öğretmenleri ve yöneticilerin iş tatmin düzeyleri ve örgütsel adanma arasındaki ilişkinin incelenmesinde cinsiyet değişkeninin örgütsel adanma alt boyutları ile arasında anlamlı bir farklılık bulunmuş olup bu farklılık erkeklerin lehinedir, yaş değişkeni ile iş tatmin düzeyi arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Medeni durum, istihdam şekli, okuldaki çalışma yılı ve eğitim durumunda öğretmenlerin örgütsel adanma ve iş tatminleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. İş tatmini ile örgütsel adanma arasında orta düzeyde güçlü bir ilişki olduğu görülmektedir. The aim of the study is to examine the relationship between organizational commitment and job satisfaction levels of secondary school math teachers and managers. In this research, relational survey method was used from Quantitative Research models. The sample of the research is official and private under the Istanbul Provincial Directorate of National Education; it constitutes a total of 204 teachers and school principals in secondary school institutions. "Organizational Commitment Scale" developed by Balay (2000) and "Minnesota Job Satisfaction Scale" developed by Akkamis (2010) were used to collect the data. Since the distribution is normal in binary comparisons to reveal the difference between the variables, one-way variance analysis (ANOVA) was used to compare groups of more than two variables. If the difference is found to be significant, the Scheffe (Multiple Comparison) test is applied. In the findings obtained as a result of the research, in the examination of the relationship between the job satisfaction levels of secondary school mathematics teachers and managers and organizational commitment, a significant difference was found between the organizational commitment sub-dimensions of the gender variable, this difference is in favor of men, and there was a significant difference between the age variable and the level of job satisfaction. There was no significant difference between teachers' organizational commitment and job satisfaction in marital status, employment type, years of study at school and education status. It is seen that there is a midlevel strong relationship between job satisfaction and organizational commitment.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QguqsEy4eXwszPL3fRLGgpst9x5XEJAuWz1TAFXGnJgkhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3548
Collections
- Eğitim Yönetimi [169]