Ergenlerin bağlanma stilleri ve duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin bağlanma stilleri ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, duygu düzenleme becerilerini ölçmek için "Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği" (EİDDÖ), bağlanma stillerini ölçmek amacıyla "İlişki Ölçekleri Anketi Ölçeği" (İÖA) ve katılımcılar hakkında bilgi toplamak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni 2019-2020 öğretim yılında Sakarya'da öğrenim gören lise öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunu bu çalışma evreni içinde eğitim gören ve yaş ortalaması 16.56 olan 400 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için t Testi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yöntemleri kullanılmış ve analizler SPSS programı ile yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Güvenli ve korkulu bağlanma stilleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bağlanma stilleri olan saplantılı ve kayıtsız bağlanma stillerinin cinsiyet değişkeni ile aralarında anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Ergenlerin içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme becerilerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma gösterdiği tespit edilmiştir. Diğer alt boyutlar (İçsel işlevsel duygu düzenleme, dışsal işlevsel duygu düzenleme, dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme) ile cinsiyet değişkeni arasından anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Güvenli bağlanma stili seviyesi yükseldikçe, içsel işlevsel olmayan ve dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme becerisi düzeyi azalmaktadır. Saplantılı ve kayıtsız bağlanma düzeyi artıkça, içsel işlevsel olmayan ve dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme becerisi düzeyi de yükselmektedir. The aim of this study is to examine the relationship between adolescents' attachment styles and emotion regulation skills. For this purpose, the "Emotion Regulation Scale for Adolescents" (ARS-A) to measure emotion regulation skills, the "Relationship Scales Questionnaire" (RSQ) to measure attachment styles, and the "Personal Information Form" to collect information about the participants were used. The study universe of the research consists of high school students studying in Sakarya in the 2019-2020 academic year. The study group consists of 400 high school students with an average age of 16.56 studying in this study population. For the analysis of the data, t-test, correlation analysis and regression analysis methods were used and the analyzes were made with the SPSS program. According to the findings obtained from the research, It was concluded that there is a significant relationship between secure and fearful attachment styles and the gender variable. It was found that there was no significant relationship between the other attachment styles, which are obsessive, and indifferent attachment styles, and the gender variable. It has been determined that there is a significant difference between the internal dysfunctional emotion regulation skills of adolescents according to the gender variable. No significant relationship was found between the other sub-factors (internal functional emotion regulation, external functional emotion regulation, external dysfunctional emotion regulation) and the gender variable. As the level of secure attachment style increases, the level of internal dysfunctional and external dysfunctional emotion regulation skills decreases. As the level of obsessive and indifferent attachment increases, the level of internal dysfunctional and external dysfunctional emotion regulation also increases.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92Qk54YphnK4-MFMpQ_N8vecXRQ-qh8LOUgFcnwCCEsqhKhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3556
Collections
- Eğitim Yönetimi [169]