Psikolojik danışmanların danışma öz yetkinliklerinin duygusal zeka ve yaşam doyumlarına göre incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, psikolojik danışmanların danışma öz yetkinlikleri ile duygusal zeka ve yaşam doyumları arasındaki ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, bu değişkenlerin bazı demografik özelliklere göre ne türde bir değişim gösterdiklerinin de belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma örneklemini uygun örnekleme yöntemiyle ulaşılmış yaşları 25 ile 65 yaş arası 294 psikolojik danışman oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak 'Kişisel Bilgi Formu', 'Psikolojik Danışman Öz Yetkinlik Ölçeği (PDÖYÖ)', 'Rotterdam Duygusal Zeka Ölçeği (RDZÖ) ve Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda psikolojik danışmanların danışma öz yetkinliklerinin duygusal zeka ve yaşam doyumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca psikolojik danışmanların danışma öz yetkinliği üzerinde duygusal zekanın ve yaşam doyumunun anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Duygusal zekanın alt boyutlarından olan başkalarının duygularını değerlendirme ve başkalarının duygularını kontrol etme boyutlarının psikolojik danışmanların danışma öz yetkinliği için anlamlı yordayıcıları olmadığı belirlenmiştir. In this research, it is aimed to examine the advisory self competences of psychological councellors according to their emotional intelligence and satisfaction with life. It is also aimed to determine what kind of change these variables show according to some demographic characteristics. The research sample was reached by the convenient sampling method. The sample of this research was produced by 294 psychological counselors whose ages are between 25 and 65.Relational research model was used in the research. 'Personal Information Forms', 'Psychological Councellor Self Competence Scale', 'Rotterdam Emotional Intelligence Scale' and 'Satisfaction With Life Scale' were used as data collection tools in the research. Independent groups t test, ANOVA, correlation and regression analyzes were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that there is a statistically significant relationship between the counseling self-competence of psychological counselors, emotional intelligence and life satisfaction. In addition, it was determined that emotional intelligence and life satisfaction were significant predictors of counseling self-efficacy of psychological counselors. It has been determined that evaluating the emotions of others and controlling the emotions of others, which are sub-dimensions of emotional intelligence, are not significant predictors of counseling self-competence of psychological counselors.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QpKTsIhXoEGunKa03aF5Q_jQPxspVNTgugIjL9ZM1G0Vhttps://hdl.handle.net/20.500.12436/3576
Collections
- Eğitim Yönetimi [261]