Views of digital natives in a language classroom: are technological gadgets an assistance or obstruction?
Citation
ZABİTGİL GÜLSEREN, Ö. (2015). VIEWS OF DIGITAL NATIVES IN A LANGUAGE CLASSROOM ARE TECHNOLOGICAL GADGETS AN ASSISTANCE OR OBSTRUCTION . The Journal of Academic Social Sciences, 3(18), 190–204.Abstract
Technology pervades every aspect of our life today from everyday practices to
different learning contexts. Inclusion of technology and technological tools in
language education is a well-accepted phenomenon by language practitioners
nowadays (Bozdoğan & Özen, 2014; Berk, 2009; Koehler & Mishra, 2005; El
Semary, 2002; Christensen, 2002). Technology is evolving the experience of
learning and reshaping the language experience in the classroom both for learners
and educators. Language practitioners accept that right technological tools used in
appropriate contexts could engage learners through the stimuli of several senses
and increase the learning output for learners. This paper draws on an empirical
study carried out in the school of foreign languages in a University of
Mediterranean Karpasia in Northern Cyprus in April of 2013. The study inquires
the view of learners in a mixed proficiency level learning context about technology
use in language classes. There have been several studies up-do-date which inquired
the impact of technology on learning. The uniqueness of the present study is due to
the learners’ abroad experience in a multinational learning context. This qualitative
study represents a unique educational study to value because of the common
experience of increasing number of learners today from diverse language and
cultural backgrounds traveling to different countries for their educational quest. Teknolojik uygulamalar hem öğrenme ortamlarına hem de hayatımızın farklı
alanlarına günlük uygulamalarla yayılmaktadır. Günümüzde dil eğitiminde
teknolojinin kullanımı kabul görmüş bir fenomendir (Bozdoğan & Özen, 2014:
Berk, 2009; Koehler & Mishra, 2005; El Semary, 2002; Christensen, 2002).
Teknoloji, dil öğrenim deneyimini hem öğrenciler hem de eğitmenler için yeniden
şekillendirmektedir. Dil eğitmenleri doğru teknolojik araçların kullanımıyla eğitimöğretim ortamlarında daha fazla uyaranlar oluşturarak ve daha fazla duyuya hitap
ederek öğrenme verimini artıracakları konusunda hemfikirdirler. Bu makale Nisan
2013 tarihinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde, Akdeniz Karpaz Üniversitesi,
Lefkoşa kampüsünde Yabancı Dil Yüksek Okulunda ampirik bir çalışma olarak
gerçekleştirilmiş olan bir araştırmanın analizi sunulmaktadır. Hazırlık Okulu ortadüzey (intermediate) dil yeterliliği sınıfında okuyan birbirinden farklı dil
yeterliliğine sahip bir öğrenci grubu bu çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır.
Bu çalışmada, farklı ana dil ve kültürlerden gelen öğrencilerin görüşleri
teknolojinin dil öğrenimi üzerine etkileri konusunda incelenmiştir. Bu alanda
yapılmış benzeri çalışmalar olmakla birlikte bu çalışma çok uluslu bir dil öğrenme
ortamını temsil etmesi (sekiz farklı dil ve kültürü temsil eden katılımcılardan
oluşması) ve günümüzde eğitim için yurtdışına giden öğrenci sayısının artışı
sebebiyle bu çalışma özgün bir nitel araştırma değeri taşımaktadır.