Sağlık Meslek Lisesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada Sağlık Meslek Lisesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin ne düzeyde olduğu ve tükenmişlik düzeylerinin
çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırma var olan durumu olduğu gibi
betimlemeye çalıştığı için tarama modeline uygun olarak düzenlenmektedir. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında
eğitim veren İstanbul'daki Sağlık Meslek Liselerinde görev yapan meslek dersi öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu genel
evren içinden basit tesadüfi küme örneklem yolu ile belirlenen 12 okuldan seçilen 144 sağlık meslek dersi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada Sağlık Meslek Lisesi meslek dersi öğretmenlerinin işe ilişkin tutumlarını belirlemek için Maslach ve Jackson (1981)
tarafından geliştirilen ve Ergin (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Envanteri uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin tükenmişlik ölçeği toplam puanların orta düzeyde olduğu görülmektedir. Tükenmişlik ölçeği alt boyutları ile
ankete katılım gösterenlerin görev yaptıkları okul türleri, cinsiyet, medeni durum, ikametlerine göre gruplar arasında anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin yaş durumlarına göre grupların aritmetik ortalamaları arasında
toplam ölçekte anlamlı bulunurken alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin kıdem
durumlarına göre grupların aritmetik ortalamaları arasında toplam ölçek ve duyarsızlaşma alt boyutu dışında diğer alt boyutlarda
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır This study aims to determine the burnout level of the Vocational Medical High School teachers and whether the burnout
level differs with different variables. The research is organized according to the survey model. The research population consists of 2013-
2014 academic year Medical High School teachers working in İstanbul.The research sample is formed using random cluster sampling
method from 144 teachers of 12 schools. The Medical High School teachers attitudes towards the work is determined by Maslach
Burnout Inventory developed by Maslach and Jackson (1981) and adapted to Turkish by Ergin (1993). The result shows that the teachers
have an intermediate level of burnout scores. There is no significant difference between the groups and Burnout Inventory Subscales
according to types of schools participants work, gender, marital status and their residences. In the total scale there is a significant
arithmetic mean difference between the teachers’ burnout levels in terms of their ages but no signficant difference in subdimensions. In
terms of seniority and insensitivity subdimension there is a significant difference between the teachers and no other significant
difference in other dimension.