Sınıf öğretmenleri ve eğitim yöneticilerinin iş stresi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Kind
articleMetadata
Show full item recordCitation
Vatansever Bayraktar, Hç & Gökpınar, İ. (2021). SINIF ÖĞRETMENLERİ VE EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN İŞ STRESİ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİ. International Journal of Eurasia Social Sciences, 12(46), 870–885. https://doi.org/10.35826/ijoess.3018Abstract
Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenleri ile eğitim yöneticilerinin iş streslerinin ne düzeyde
olduğu ve çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmada betimsel
tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini; İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan
devlet okullarında, 2017-2018 eğitim öğretim döneminde görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri
ve eğitim yöneticileri; örneklemini ise İstanbul ili Küçükçekmece, Bahçelievler ve Bağcılar
ilçelerinde görev yapan basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 300 sınıf öğretmeni ve 100
ilkokul eğitim yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında demografik bilgi formunun
yanında İş Stres Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Bu ölçekten elde edilen veriler SPSS
programına yüklenmiş ve ortaya çıkan sonuçların ortalamaları ve standart sapmaları
hesaplanmıştır. Örneklemi oluşturan sınıf öğretmenlerinin ve eğitim yöneticilerinin demografik
özelliklerine ilişkin yüzde ve frekans dağılımı yapılmıştır. Verilerin incelenmesinde Kolmogorov
Simirnov, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testlerinden faydalanılmıştır. Veri analizi
sonucunda sınıf öğretmenlerinin iş stresi düzeylerinin çok yüksek olmadığı ancak stresli olarak
nitelendirebilecek bir düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Kadın ve erkek sınıf öğretmenlerinin, iş
stres düzeyleri arasında bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla kadın ve erkek sınıf
öğretmenlerinin iş stresi düzeyleri benzerdir. Sınıf öğretmenlerinin medeni durum, yaş ve eğitim
düzeyleri ile birlikte iş stresi düzeylerinin değişmediği, tüm medeni durum, yaş ve eğitim
gruplarında iş stresi düzeylerinin benzer olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerin iş stresinin
mesleki kıdemlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Ortalama puanlara bakıldığında, farklı
mesleki kıdeme sahip sınıf öğretmenlerinin iş stresi düzeyleri birbirine benzer olduğu
görülmektedir. Eğitim yöneticilerinin iş stresi düzeylerinin çok yüksek düzeyde olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Eğitim yöneticilerinin iş stresi düzeyleri cinsiyete, medeni duruma, mesleki kıdeme,
yöneticilikteki kıdeme ve eğitim durumuna göre değişmemektedir. Eğitim yöneticilerinin yaşa
bağlı olarak iş stresi düzeylerinin değişmediği saptanmıştır. The main purpose of this research is to determine the level of job stress of primary school
teachers and education administrators and whether it differs according to various variables.
Descriptive screening model is utilized in this study. The population of the study consists of
education administratorsand primary school teacher working in public schools on the European
side of Istanbul during 2017-2018 academic year, whereas the sample of the study includes 300
primary school teacher and 100 education administratorsworking in Kucukcekmece, Bahcelievler
and Bagcilar districts in Istanbul province. In the study, "Work Stress Scale" were used as data
collection tools. The data collected using these scale were uploaded to SPSS program and the
average of the results was calculated. Kolmogorov Simirnov, Mann-Whitney U test and Kruskal
Wallis H test were used to analyze the data. As a result of the data analysis, it was determined
that the job stress levels of the primary school teachers were not very high, but at a level that
could be described as stressful. It was deduced that there was no difference between the work
stress levels of male and female primary school teacher. Therefore, male and female primary
school teacher have more or less the same levels of work stress. It was also concluded that work
stress levels of primary school teacher did not differ based on their marital status, age and
education levels and that the level of work stress in all primary school teacher with different
marital status, age and education levels were similar. Furthermore, it was observed that the work
stress levels of primary school teacher did not vary based on their professional seniority.
Analyzing the average scores, it is seen that the work stress levels of primary school teacher with
different professional seniority are similar. It has been concluded that the job stress levels of
education administrators are very high. Additionally, the work stress levels of education
administrators do not change according to gender, marital status, professional seniority, seniority
in management and education level. Moreover, it was determined that the work stress levels of
education administrators did not change based on their age.
Source
Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi / International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS)Volume
12Issue
46URI
http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3018https://hdl.handle.net/20.500.12436/4072
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/508196