Özel yeteneklilerin bireysel farklılıklarına uygun ilkokul Türkçe dersi etkinlik örnekleri
Citation
Kadıoğlu Ateş, H., Gürdağ, K. & Mazı, M.G. (2020). “Özel Yeteneklilerin Bireysel Farklılıklarına Uygun İlkokul Türkçe Dersi Etkinlik Örnekleri” International Social Sciences Studies Journal. 6(75); pp:5689-5705. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.2810Abstract
Türkiye’de üstün yetenekli bireyler kaynaştırma öğrencisi
olarak veya özel okul statüsündeki yetenek okullarında
(Fen lisesi, spor lisesi, Anadolu güzel sanatlar lisesi,
sosyal bilimler lisesi) eğitimlerini sürdürmektedirler.
Ayrıca, okul dışı zamanlarda BİLSEM’ler bulunmaktadır.
Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan bir sınıf
öğretmeni o özel eğitim gereksinimi olan öğrenciye
bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlamak ve uygulamak
zorundadır. Aksi takdirde yasal zorunluluğu yerine
getirmiyor suç işliyor sayılır. Sınıf öğretmenliği lisans
programı incelendiğinde özel yeteneklilerle ilgili
derslerin maalesef yetersiz olduğu görülmektedir.
Çalışmanın amacı, ilkokul Türkçe derslerinde
kullanılabilecek olan, özel yetenekli çocuklara yönelik
bireyselleştirilmiş, özgün etkinlik örnekleri sunmaktır.
Bunun için üstün zekâlı ve yetenekli bireylere özel,
Türkçe eğitimi ve öğretiminde kullanılabilecek bireysel
farklılıkları içeren yapılan üç tane özgün etkinlik örneği
hazırlanarak çalışma oluşturulmuştur. Araştırmada veri
toplama aracı olarak nitel araştırma tekniklerinden biri
olan “doküman incelemesi” kullanılmıştır. Bu süreçte
araştırmanın amacı doğrultusunda ilgili dokümanlara
ulaşılmaya çalışılmış ve elde edilen veriler önceden
belirlenen temalara göre bir plan dâhilinde analiz edilmiş,
özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Gifted students as individuals in Turkey mainstreaming in
schools or in private schools the ability status (Science
high schools, sports high schools, Anatolian fine arts high
schools, social sciences high school) are continuing their
education. In addition, there are BİLSEMs outside of
school. A classroom teacher with a mainstreaming student
in his class has to prepare and apply an individualized
education plan for that student with special education
needs. Otherwise, it does not fulfill the legal obligation
and is considered to be committing a crime. When the
undergraduate program of primary school teaching is
examined, it is seen that the courses related to special
talents are unfortunately insufficient. The aim of the study
is to present individualized, original activity examples for
specially gifted children that can be used in primary
school Turkish lessons. For this purpose, the study was
created by preparing three unique activity examples,
which are made for gifted and talented individuals, and
include individual differences that can be used in Turkish
education and teaching. "Document analysis", one of the
qualitative research techniques, was used as a data
collection tool in the study. In this process, the relevant
documents were tried to be reached in line with the
purpose of the research, and the obtained data were
analyzed, summarized and interpreted within a plan
according to the predetermined themes.