Yeni medya ve değişen toplumsal hareketler
Abstract
eleneksel medya radyo, televizyon ve gazete gibi görsel, işitsel ve yazılı iletişim araçları üzerinden gelişmiştir. Geleneksel medyanın belli başlı özellikleri bulunmaktadır. Etkilemek veya yararlanma anlamında iktidar odaklı olmak, belli sermaye gruplarının elinde bulunmak, hiyerarşik ve dikey bir yapılanmaya dayanmak, tek yönlü bilgilendirici bir özelliğe sahip klasik medyanın temel özellikleridir. Oysa dijital teknoloji üzerinden gelişen yeni medya araçları bazı yönleriyle klasik medyadan ayrışır. Sosyal paylaşım ağlarına sahip olması, ağlar üzerinden yatay ilişkilere dayanması, karşılıklı iletişim ve etkileşime açık olması, herhangi bir fiziki mekana ihtiyaç duymaması, bilginin ademi merkeziyetçi biçimde dolaşımına imkan sağlaması gibi özellikler sosyal medyayı klasik medyadan ayrıştırır. Yeni medya araçları siyaset yapma tarzında önemli bir değişim medyadan getirmiştir. Klasik anlamda siyaset iktidarı odaklı olup iktidarı paylaşmayı veya etkilemeyi amaçlar. Siyasetin ana aktörleri siyasi partiler ve sosyal hareketlerdir. Siyasi partiler doğrudan doğruya iktidara ortak olmaya talipken sosyal hareketler, kendi beklentileri ve değerleri çerçevesinde iktidarı etkilemeye çalışırlar. Klasik anlamda siyaset yapmanın yeri meclisler, kentlerin meydanları ve sokaklardır. Kamusal alan da fiziki mekanlar üzerinden gelişmiş ve siyasetin taşıyıcı mekanları olarak kabul edilir. Yeni medya araçları siyasetin hem niteliğini hem de yapılış tarzını değiştirmiştir. Bu tür medya araçları sosyal ağlar üzerinden siyasi olaylara ve bilgilere erişimi kolaylaştırdığı gibi siyasetin mizah ve hiciv üzerinden yapılmasını sağlayarak niteliğini değiştirmiştir. Sosyal medya, kamusal alanı dijital platformlara taşımış, böylece dijital aktivizm üzerinden yeni siyaset yapma tarzı geliştirmiştir. Yeni medya araçları sosyal hareketlerin niteliğini ve katılım tarzını da derinden etkilemiştir. Klasik sosyal hareketler ortak amaçları, değerleri olan oluşumlar olup, hiyerarşik bir yapıya sahipler ve belli liderlik yapıları bulunmaktadır. Oysa yeni sosyal hareketler kitlesel tarzda gelişen hareketler olup bu tür hareketler genel olarak sosyal medya üzerinden örgütlenirler. Yeni sosyal hareketler çoğunlukla tepkisel hareketler olup, birtakım politikalara karşı kentlerin sembolik değeri olan meydanlarında toplanarak iktidara karşı tepki gösterirler. Dijital teknolojiye dayalı medya araçları sadece klasik sosyal hareketlerin yeni sosyal hareketlere evirilmesine yol açmamış, aynı zamanda her tür sosyal hareketin mekandan bağımsız olarak dijital ortamlarda faaliyet yapmalarını mümkün kılmıştır. Kısaca dijital teknolojiye dayalı yeni medya araçları siyasetin niteliğine, yapılış tarzına ve derinliğine yeni bir boyut kattığı gibi sivil toplum için de yeni bir mecra ve platform sunmuştur. Traditional media has developed through visual, auditory and written
communication tools such as radio, television and newspapers. Traditional
media have certain features. Being power-oriented in terms of influencing or
benefiting from it, being allocated in the hands of certain capital groups, relying
on a hierarchical and vertical structuring are the basic features of classical
media with a one-way informative character. However, new media tools develop
over digital technology and are distinguished from classical media in some
ways. Having social networks, being based on horizontal relations, being open
to mutual communication and interaction, not requiring any physical space,
and allowing information to be circulated in a decentralized manner are basic
features of new media tools.
New media tools have brought an important change in the way of doing
politics. Politics, in the classical sense, is focused on political power and aims
to share or influence it. The main actors of politics are political parties and
social movements. While political parties try to join the power directly, social
movements attempt to influence the government within the framework of their
own expectations and values. The place of doing politics in the classical sense is
the assemblies, the squares of the cities and the streets. The public sphere is also
developed over physical spaces and is considered to be the platform for doing
politics. New media tools have changed both nature and the way politics is done.
Such media tools have facilitated access to political events and information via
social networks and changed the nature of politics by making it through funny
senses of humor and critical satires. Social media has brought the public sphere
to digital platforms, thus developing a new style of doing politics through digital
activism.
New media tools have profoundly affected the nature and participation style of
social movements. Classical social movements are entities with common goals and
values, have hierarchical and certain leadership structures. However, new social
movements are movements that develop in a mass manner and such movements
are generally organized through social media. The new social movements are
mostly reactionary movements and they react against the power by gathering
in the symbolic squares of the capital cities against certain policies. Media tools
based on digital technology have not only led to the evolution of classical social
movements into new social movements but also made it possible for all kinds of
social movements to operate in digital environments regardless of location.
In short, new media tools based on digital technology have added a new
dimension to nature, way of execution, and depth of politics as well as offering a
new medium and platform for civil society.