Okul müdürlerinin kullandıkları çatışma çözme stratejileri ile öğretmenlerin motivasyonları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Citation
Yüksel, S. , Özgenel, M. & Bilgivar, O. O. (2022). Okul Müdürlerinin Kullandıkları Çatışma Çözme Stratejileri ile Öğretmenlerin Motivasyonları ve Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20 (3), 787-805 . DOI: 10.37217/tebd.1104856Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin kullandıkları çatışma çözme stratejileri ile
öğretmenlerin motivasyonları ve örgütsel bağlılıkları arasında bir ilişki olup olmadığının
ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma, nicel araştırma yöntemine ve ilişkisel tarama desenine göre
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili
Silivri ve Çatalca ilçelerinde çalışan 344 öğretmenden oluşmuştur. Araştırma sonucunda elde
edilen veriler korelasyon ve regresyon analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Bulgular
incelendiğinde okul müdürlerinin kullandıkları “hükmetme” çatışma çözme stratejisi ile
öğretmenlerin hem “motivasyonları” hem de “örgütsel bağlılıkları” arasında negatif yönlü bir
ilişki tespit edilmiştir. Bu sebeple ortaya çıkan çatışmalarda okul müdürlerinin “hükmetme
stratejisini” kullanmaktan kaçınmaları tavsiye edilmiştir. Öğretmen motivasyonunun en
önemli yordayıcısının “ödün verme” stratejisi; öğretmenlerin örgütsel bağlılığının en önemli
yordayıcılarının ise “tümleştirme” ve “ödün verme” stratejileri olduğu tespit edilmiştir. Elde
edilen bulgulardan yola çıkılarak araştırmanın son bölümünde eğitim örgütlerinde ortaya
çıkan çatışma durumlarında okul müdürlerinin hangi çatışma çözme stratejilerini
kullanmalarının öğretmenlerin motivasyonları ve örgütsel bağlılıkları açısından daha uygun
olacağı konusunda önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to find out whether there is a relationship between the "conflict
resolution strategies" used by school principals and the "motivation" and "organizational
commitment" of teachers. The research was carried out according to the quantitative research
method and relational survey design. The study group of the research consisted of 344
teachers working in Silivri and Çatalca districts of Istanbul in the 2021-2022 academic year.
The data obtained as a result of the research were analyzed by performing correlation and
regression analyzes. When the findings were examined, a negative relationship was found
between the "dominating” conflict resolution strategy used by school principals and both the
"motivation" and "organizational commitment" of teachers. For this reason, it is recommended
that school principals avoid using the “dominating strategy” in the conflicts that arise. It has
been determined that the most important predictor of teachers motivation is the strategy of
"obliging"; the most important predictors of teachers’ organizational commitment are
“integrating” and “obliging” strategies. In the last part of the research, suggestions were made
about which conflict resolution strategies would be more appropriate for school principals to
use in conflict situations arising in educational organizations in terms of teachers' motivation
and organizational commitment