Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2020Kind
articleMetadata
Show full item recordCitation
Aktaş, A. & Özgenel, M. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (2), 1-18.Abstract
Araştırmanın amacı, okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin
öğretmenlerin performanslarına etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada
ilişkisel tarama modeli kullanılarak 389 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmada veriler, t testi, anova,
korelasyon ve regresyon testleri yapılarak analiz edilmiştir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin otokratik
liderlik stili ile öğretmen performansı arasında düşük düzeyde ve negatif yönlü bir ilişki bulunurken; demokratik
ve işbirlikçi liderlik stilleri ile öğretmen performansı arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
Bunun yanında serbest bırakıcı liderlik stili ile öğretmen performansı arasında pozitif yönlü ve düşük düzeyde bir
ilişki olduğu görülmektedir. Ayrıca okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik
stillerinin öğretmenlerin performansları üzerinde anlamlı bir farklılık meydana getirdiği görülmektedir. Araştırma
bulgularına göre okul müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan otokratik liderlik stili öğretmen performansını
olumsuz, demokratik ve işbirlikçi liderlik stilleri olumlu yönde etkilemekte iken; serbest bırakıcı liderlik stili ise
olumlu yönde fakat düşük düzeyde etkilemektedir The aim of the research is to determine whether school principals autocratic, democratic, collaborative and laissezfaire leadership styles have an impact on teachers’ performances. With this objective, data was collected from 389
teachers by using the relational survey model. In the study, the data was analyzed by making t-test, ANOVA,
correlation, and regression tests. According to the perceptions of teachers, a low level and negative relationship
was found between school principals’ autocratic leadership style and teacher performance. However, a positive
and medium level relationship was found between democratic and collaborative leadership styles and teacher
performance. Besides, it is seen that there is a positive and low-level relationship between laissez-faire leadership
style and teacher performance. In addition, it is seen that the autocratic, democratic, collaborative, and laissezfaire leadership styles of school principals’ make a significant difference on the teachers’ performances. According
to the research findings, the autocratic leadership style of school principals perceived by teachers negatively affects
teacher performance, democratic and collaborative leadership styles affect teacher performance positively, while
the laisses-faire leadership style affects teacher performance positively but a low level.