Örgüt iklimi ve örgüt sağlığı
Abstract
Kitap özeti: Abstract
Etkili ve başarılı örgütlerin ve okulların birbirinden farklı özellikleri ortaya konmasına rağmen, bu etkililik ve başarıda en önemli ve öne çıkan ortak özelliklerden birinin örgüt ve okul iklimi olduğu konusunda uzlaşma söz konusudur. Okul bağlamında iklim, nitelikli eğitim için öğrencileri, öğretmenleri, okul personelini ve velileri desteklemektedir. Olumlu iklim çabaları sonucunda, güvenli, destekleyici, ilgi çekici ve uyumlu bir okul iklimine ulaşılmaktadır. Olumlu bir okul iklimi, öğrencilerin öğrenimini ve başarısını, öğrenci ve öğretmenlerin okula bağlılıklarını artırmak, okul terk oranlarını ve istenmeyen öğrenci davranışlarını azaltmak gibi olumlu sonuçların ortaya çıkmasını sağlayabilmektedir. Başka bir ifadeyle iklim, örgüt çıktıları ve üyelerinin performansları üzerinde etkili olan psikolojik bir kavramdır. Etkili örgütlerin ortak özelliklerinden biri olan örgüt ikliminin bir örgütün ortamını ve çalışanların performanslarını nasıl etkilediğine yönelik yapılan araştırmalar, bizlere örgüt ikliminin yapısını anlama konusunda ipuçları sunmaktadır. Bu anlamda örgüt iklimi, örgüt geliştirme ve örgütte değişim yapmak isteyen uzmanların ve araştırmacıların ilgisini çekmiştir. Örgüt iklimi, çok sayıda değişkenden oluştuğundan, kolayca tanımlanamamıştır. Ortak özellikleri olmasına rağmen örgüt iklimini tanımlamanın zorluğu, örgüt yapılarının farklı olmasından kaynaklanmaktadır. Örgüt yapılarındaki bu farklılık aynı zamanda farklı iklim tiplerinin sınıflandırılmasına da yansımıştır. Örgüt iklimi alanında ortaya çıkan tartışmalar, örgütlerin sağlık ve eğitim gibi kâr amacı gütmeyen hizmet sektöründe ve kâr amacı güden örgütlerin farklılığından, örgüt iklimi ile ele alınan diğer değişkenlerden, iklimin özelliklerini veya tiplerini belirlemeye yönelik ölçme araçlarından ve araştırmalarda kullanılan nicel veya nitel yöntemlerden kaynaklamaktadır. Bu anlamda yazarlar, örgüt ikliminin tanımını, öncüllerini ve çıktılarını, iklimin boyutlarını ve iklim tiplerini, iklim ile liderlik, örgüt sağlığı, örgüt kültürü, motivasyon, okul etkililiği ve psikolojik kavramlar arasındaki ilişkileri, olumlu-olumsuz okul iklimini, okul ikliminin ölçülmesini derinlemesine ve geniş bir bakış açısıyla sunmaya çalışmışlardır. Kitabın hazırlanmasına katkı sunan tüm yazarlara ve Nobel Yayınevi ailesine teşekkür ederim. Örgüt ve okul iklimi konusuna ilgi duyan araştırmacılara, yöneticilere, uygulayıcılara, öğretmenlere, uzmanlara faydalı olması dileğiyle…