Sosyal bilgilerde öğretim strateji, yöntem ve teknikleri
Abstract
Kitabın önsözü: Herhangi bir alana ilişkin araştırmaları genel hatlarıyla karşılaştırarak ortaya
koyan ve yurtdışında çokça örnekleri görülen el kitapları (handbook) hazırlama
alışkanlığı ülkemizde çok da yaygın değildir. Hatta Türkiye’de ilk defa alan eğitimine
yönelik hazırlanan el kitabının Prof. Dr. İsmail Hakkı DEMİRCİOĞLU ve
Doç. Dr. Ebru DEMİRCİOĞLU’nun editörlüğünü üstlendikleri “Türkiye’de Tarih
Eğitimi Araştırmaları El Kitabı” olduğu söylenebilir. Elinizdeki “Türkiye’de Sosyal
Bilgiler Eğitimi Araştırmaları El Kitabı”nın esin kaynağı da işte bu kitap olmuştur.
Bilindiği üzere Türk Eğitim Sistemi’nde sosyal bilgiler adı altında bir ders ilk
defa 1968 yılında okutulmaya başlanmıştır. Sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme ise
1993 yılında Gazi Üniversitesi’ne bağlı Kastamonu Eğitim Fakültesi’nde Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği programının açılmasıyla gerçekleşmiştir. Hiç kuşkusuz bu gelişmeler
ülkemizde sosyal bilgiler eğitimine yönelik bir literatürün oluşmasına kaynaklık
etmiş ve sosyal bilgiler eğitimini doğrudan konu edinen araştırmaların sayısı gün
geçtikçe artmaya devam etmiştir. Bu durum ülkemizde sosyal bilgiler eğitiminin
eğilimini belirlemeye yönelik bir el kitabı hazırlama ihtiyacını gündeme getirmiştir.
“Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları El Kitabı”nın temel amacı, ülkemizde
sosyal bilgiler eğimiyle ilgili olarak yazılan makale, tez, kitap bölümü ve
kitaplar gibi bilimsel yayınların genel bir değerlendirmesini yaparak alanda çalışma
yapan paydaşlara fikir verip onları daha farklı ve nitelikli araştırmalar yapmaları
için yönlendirmektir. Kitap otuzbeş farklı bölümden oluşmaktadır. Esasında kitabın
elli beş farklı bölümden oluşması planlanmıştır, ancak süreç içerisinde tümü
tamamlanamamıştır. Bölüm yazarları tarafından tamamlananlar bu kitapta toplanmıştır.
Halen yazımı devam eden bölümlerin ise bir sonraki baskıda yayınlanması
düşünülmektedir. Kitabın her bir bölümünün içeriğinde ilgili başlık doğrultusunda
ülkemiz literatüründe yapılmış araştırmalar tespit edilmiş, incelenen araştırmalar
arasındaki benzerlik ve farklılıklar detaylı bir şekilde ortaya konularak tartışılmış,
araştırmacılara, uygulayıcılara ve karar alıcılara yönelik öneriler sunulmuştur.
Sosyal bilgiler eğitimi alanına yeni bir soluk getireceğine inandığımız bu kitabın
oluşmasına katkı sağlayan tüm bölüm yazarı meslektaşlarımıza, kitabın yayınlanmasını
üstlenen Pegem Akademi Ailesi’nin kıymetli yönetici ve çalışanlarına
çok teşekkür ederiz. Alana faydalı olması dileğiyle…
Editörler:
Prof. Dr. İsmail H. DEMİRCİOĞLU
Prof. Dr. Selahattin KAYMAKCI
Doç. Dr. Ebru DEMİRCİOĞLU
İncek \ Ankara, 2019