Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile çatışma ve uzlaşma alanları arasındaki ilişki
Abstract
Bu çalışmada okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile okullarda çatışma ve uzlaşma alanları, öğretmen görüşleriyle tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. İstanbul ili Fatih ilçesinde kolayda örnekleme yolu ile belirlenen 8 ortaokulda çalışan 315 kişi örneklemi oluşturmuştur. Bu araştırmada veriler "Dönüşümcü Liderlik Ölçeği" ile "Eğitim Kurumlarında Çatışma Kaynakları ve Uzlaşma Ölçeği'' ile toplanmıştır. Araştırma sonunda katılımcıların okul müdürlerinde algıladıkları dönüşümcü liderlik özelliklerinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Kadın öğretmenlerin okul müdürlerini daha yüksek dönüşümcü lider olarak algıladıkları görülmüştür.Katılımcıların çatışma alanlarının düşük, uzlaşma alanlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyet, yaş, kıdem, okuldaki çalışma süresi, görev, mezuniyet değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Dönüşümcü liderlik ölçeği ile Eğitim Kurumlarında çatışma kaynakları ve uzlaşma ölçeği ilişkisi incelendiğinde dönüşümcü liderlik özellikleri ile çatışma alanları arasında negatif yönlü anlamlı ilişki bulunurken uzlaşma alanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. In this study, the transformational leadership characteristics of school principals and the areas of conflict and reconciliation in schools were tried to be determined with the views of teachers. Relational screening model was used in this research. The sample of 315 people working in 8 secondary schools, which was determined by easy sampling in Fatih district of Istanbul province, formed the sample. In this study, the data were collected with the "Transformational Leadership Scale" and the "Sources of Conflict and Reconciliation Scale in Educational Institutions". At the end of the research, it was seen that the transformational leadership characteristics perceived by the participants in school principals were at a high level. It has been observed that female teachers perceive school principals as higher transformational leaders. It was determined that the areas of conflict of the participants were low and the areas of compromise were moderate. There was no significant difference according to the participants' gender, age, seniority, working time at school, duty, graduation variables. When the relationship between the transformational leadership scale and the sources of conflict in schools and the reconciliation scale was examined, there was a negative significant relationship between the transformational leadership characteristics and the areas of conflict, while a positive significant relationship was found between the areas of reconciliation.
Collections
- Eğitim Yönetimi [201]