Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Liderlik Yönelimleri
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi öğretmen adaylarının
liderlik yönelimlerinin incelenmesidir. Tarama modelindeki bu araştırmanın örneklemini ise
2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde yer alan 3 üniversitenin eğitim fakültelerinin
okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan toplam 280 öğrenci ile
İstanbul ilinin 13 ilçesindeki 28 anasınıfı ve bağımsız anaokulunda görev yapmakta olan
toplam 149 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama
araçları; Öğretmen Bilgi Formu, Öğrenci Bilgi Formu ve Bolman ve Deal (1991) tarafından
geliştirilip Dereli (2003) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Liderlik Yönelimleri Ölçeği’dir.
Araştırma için toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin
analizinde Bağımsız Grup t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H testi
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şöyledir: Okul öncesi öğretmenlerinin
liderlik yönelimleri, okul öncesi öğretmen adaylarına göre daha yüksektir. Okul öncesi
öğretmenlerinin liderlik yönelimleri okul öncesi öğretmenliği mesleğini seçme nedenine,
mezun olunan lise türüne, çalışılan kurum türüne, mezun olunan üniversite türüne ve bölüme
göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; yaşa ve mesleki kıdeme göre anlamlı düzeyde
farklılaşmamaktadır. Okul öncesi öğretmen adaylarının liderlik yönelimleri okul öncesi
öğretmenliği mesleğini seçme nedenine göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; yaşa, mezun
olunan lise türüne ve sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. The aim of this research is to examine the leadership orientations of preschool teachers and preschool teacher candidates.
The screening model was used. The sample consists of 280 preschool teacher candidates studying in preschool teaching
graduate program of 3 universities in İstanbul and 149 preschool teachers working in 28 preschool classes and independent
preschool education institutions in 13 districts of Istanbul in academic years of 2016-2017. The data collection tools used in
the research were Teacher Information Form, Student Information Form and ‘Leadership Orientation Scale’ developed by
Bolman and Deal (1991) and adapted to Turkish by Dereli (2003). The data collected for the research were analized by SPSS
program. Independent Group t test, One Way ANOVA and Kruskal Wallis H Test were used while analiyzing data. The results
obtained from the research are as follows: Leadership orientations of the preschool teachers are higher than pre-school
teacher candidates. Leadership orientations of pre-school teachers vary significantly by the reason for choosing preschool
teaching profession, high school type they graduated, institution type they work in, university and program type they
graduated; do not vary significantly by age and professional seniority. Leadership orientations of pre-school teacher
candidates vary significantly by the reason for choosing preschool teaching profession; do not vary significantly by age, high
school type they graduated and class level.