Çocukların Göçle Birlikte Yaşadıkları Eğitim Sorunları Üzerine Bir İnceleme
Abstract
Göç, bir yerden başka bir yere doğru zorunlu ya da isteğe bağlı olarak gerçekleşen
nüfus hareketidir. Göçle birlikte sadece bireyler değil kültür, gelenek, görenek ve yaşam
biçimleri de hareket etmektedir. Böylece göç edilen yerdeki mevcut sosyo-kültürel yapı,
getirilen sosyo-kültürel yapıyla genişlemekte, değişim ve dönüşüme uğramaktadır. Göçün
bireylerin yaşamı üzerinde olumlu ve olumsuz olmak üzere pek çok etkisi vardır. Göçün
olumsuz etkilerinin başında ise toplumsal yapının temel öğesi olan eğitim gelmektedir.
Geleceği inşa edecek bireyler olarak görülen çocukların yaşamında göç olgusu pek çok sorunla
birlikte eğitim sorunlarını da beraberinde getirmektedir. Bu gerçekten yola çıkılarak çocukların
göçle birlikte yaşadıkları eğitim sorunlarını incelemek amacıyla bu araştırma yapılmıştır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma için konuyla ilgili kaynaklara ve verilere ulaşılarak alan yazın taraması yapılmıştır.
Araştırma ile ilgili kitap, tez ve raporlar incelenmiş elde edilen veriler sistematik bir biçimde
bütünleştirilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda görülmüştür ki; göç etmiş çocukların
yaşadıkları eğitim sorunlarının başında dil sorunu gelmektedir. Çocuklar, ana dilleriyle okulda
kullanılan resmi dil arasındaki farklılıktan dolayı öğretmenler ve diğer çocuklarla iletişim
kuramamakta, sınıf içi öğretme-öğrenme etkinliklerine yeterli düzeyde katılamamaktadır. Okul
ve çevre kültürüne uyum güçlüğü, arkadaş ve çevre edinmede güçlük, düşük akademik başarı,
yönetici ve öğretmen önyargısına maruz kalma, dışlanma, şiddet eğilimi, şiddete maruz kalma,
devamsızlık, okulu terk, okuldan kaçma, ayrımcılığa maruz kalma, olumsuz okul algısı ve tüm
bunlara bağlı olarak aidiyyet eksikliği de çocukların göçle birlikte yaşadığı eğitim
sorunlarındandır. Bu noktada, özellikle sosyokültürel uyum ve başarı için göçmen çocuklara
sahip çıkılması ve bu çocukların desteklenmesi önem arz etmektedir. Sosyokültürel uyumun
büyük çapta zihinsel ve okul becerilerine dayandığı göz önünde bulundurularak, göçmen
çocukların sosyal çevreye ve okula uyum sağlamasına yönelik politika ve uygulamalara ihtiyaç vardır. Eğitim eşitliği, imkân ve fırsat eşitliği ve eğitim haklarının gerçekleşmesi konusunda
tüm aktörler işbirliği yapmalıdır.